Dat het een zuur is wil nog niet zeggen dat het schadelijk is. Je kunt intoerant zijn voor looizuur en in grote hoeveelheden is looizuur schadelijk.

Looizuur is de stof in de thee die, net als bij wijn, zorgt voor de licht-wrange, samentrekkende smaak in de mond en het vliesje op de thee. Looizuur is de belangrijkste anti-oxidant van thee en is een stof die in elke theeplant, en dus in elk theeblad, in meer of mindere mate aanwezig is. In sommige theesoorten zit geen looizuur.

Looizuur is in staat te reageren met ijzer tot een looizuur-ijzercomplex. Hierdoor neemt de beschikbaarheid van ijzer voor opname af en kan er bloedarmoede ontstaan.

Naast looizuur zijn ook andere aanwezige polyfenolen in thee in staat om te reageren met ijzer met hetzelfde gevolg. Looistoffen hebben een kalmerende werking op het maagdarmkanaal en behoren tot de groep flavonoïden, een antioxidant.

Bij overmatig gebruik kunnen looistoffen zorgen voor verstopping (slechte stoelgang) en de opname van mineralen, met name ijzer, calcium, zink en magnesium verminderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovenstaande betekent geenzins dat ik beweer dat je dit ook van thee drinken kunt krijgen. Dat gaat mij wat te ver.