Prikkelbare darm syndroom!

Al bijna 2 jaar heb ik last van spastische darm, het is heel pijnlijk. İk ben nog 16 en vind het heel irritant om er mee om te gaan, nou eerlijk gezegt weet ik ook nog steeds niet hoe ik er mee om moet gaan. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/prikkelbare-darm-syndroom-wel-genoemd.149156
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai!! als je er echt aan geholpen wilt worden, zou je dan contact met me willen opnemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie ben jij dan?

Antwoorden (5)

Het is wel eens lastig maar als je erachter bent van welke voeding je last krijgt kun je dat vermijden. Natuurlijk heb je altijd de keus of je er rekening mee wilt houden of niet...en de gevolgen als je t niet doet. Voedingsmiddelen als prei, paprika, ui, Chinees eten en vettigheid en sterke kruiden zijn bij mij de 'boosdoeners'.

Het wordt wel minder als je ouder wordt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriend heeft dit ook. Hij heeft er ook al last van sinds hij ongeveer 16 was. Nu wordt hij dit jaar 31 en hij heeft er nog steeds heel erg last van.

Het wordt erger door bepaald eten. Kruidig eten, maar daar hebben de meeste mensen last van (maagzuur). Maar stress is ook echt een boosdoener. Stress kan echt heel erg veel last hiervan geven. Dat heb ik gezien bij mijn vriend, tiz soms gewoon heel erg.

Je zal voor jezelf moeten uitzoeken wat voor jou werkt. Maar om je toch een beetje op weg te helpen.

Drink geen koffie. Door de caffeine kan je onder meer stress komen te staan.
Probeer zo neutraal mogelijk te eten. Aardappelen gekookt met groenten en vlees. Geen gekruid eten.
Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Geen stress.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik zie bij mijn vriend hoe moeilijk hij het ermee heeft en dat hij er ook nog steeds goed probeerd mee om te gaan.

Heel erg veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen dank. Ik zie hoe mijn vriend er na meer dan 10 jaar nog onder lijd.
Er is een Prikkelbare Darmsyndroom Belangenvereniging, zie hier: http://www.pdsb.nl/
Veel tips, links, en lotgenotencontact, ook voor jongeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn optiek wordt het veroorzaakt EN in stand gehouden door stress, zorgen, piekeren, tobben, enz.
Ben jij zo iemand?

Je kunt eens hypnotherapie gaan doen om de mentale aspecten aan te pakken. Dit zal veel effectiever zijn dan je alleen op de lichamelijke aspecten te focussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypnotherapie hebben ze mij eerder ook aangeraden, alleen ben er niet geweest ik had tog gekozen voor de psycholoog. İk zou wel is opnieuw een aanvraag doen voor de hypnotherapie. Bedankt!
Prikkelbare darm syndroom is een heel lastige aandoening.
Er komt nog bij dat raadgevingen in verband met voeding niet altijd aanslagen, want 'veilige voeding voor pds' bestaat niet. Het is heel verschillend van persoon tot persoon en hangt ervan af wat jouw lichaam wel of niet kan verdragen. Het kan zelfs verschillen van dag tot dag.

Voor de pijn moet je toch iets krijgen van je arts?

Omdat je pds hebt, ben je beperkt in je mogelijkheden en zul je rekening moeten houden met lichaam. Maar dat zal je wel al onvervonden hebben.

Blijf niet thuis, begin met korte uitstapjes. Denk niet "ik ga het weer krijgen want ik moet weg" Het klinkt misschien waar maar hoe meer je er op voorhand mee bezig zit hoe erger het zal zijn.
Zorg dat je steeds zuiver ondergoed bij je hebt, dat geeft een geruster gevoel.

Ga op zoek naar een manier waarop je een zo normaal mogelijk leven kunt leiden. Als je dat is gelukt, heb je in jouw omstandigheden het maximale gewonnen.