Hoe lang is een slokdarm als je meet van onderaan kin (tegen keel aan) tot begin maag, zelf met een meetlint?

De internist zegt dat ik brandend maagzuur heb. Nu las ik dat er 2 mogelijkheden zijn namelijk dat het dan in de slokdarm komt waardoor t wat beschadigd, of dat weefsel in de maag bschadigd is.
Nu is onderzocht dat mijn maag er goed uit ziet maar in de slokdarm een irritatieplekje zit (door het maagzuur dus)..

Maar..

Als ik die (soms vreselijke) pijnen heb, lijkt het alsof die duidelijk van mijn maag afkomt. Of kan het ook de dunne darm zijn?(niet de twaalfvingerige darm).

Na het nemen van 2 esomeprazol is het wat afgezwakt maar nog duidelijk aanwezig..ik snap er niks meer van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Als ik op mijn linkerzij lig, verschuift de pijn een stukje, zo'n 5cm, naar rechts)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lengte is afhankelijk van jouw lengte van de borstkas. Kleine vrouwtjes hebben echt niet dezelfde lengte slokdarm als enorm grote mannen. Verder wat maakt het uit voor je probleem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd er rekening mee dat pijngevoel in je binnenste veel minder nauwkeurig is qua plek waar de pijn vandaan komt dan pijngevoel op de huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Corrector, kun je dat wat uitleggen? Ik voel die pijn zegmaar 'in' dat deel, maar dan kan het gerust een stukje lager liggen bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ik wil kijken of die pijn wel echt van mijn slokdarm af komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een pijngevoel in je binnenste kun je best op de ene plek voelen, terwijl de werkelijke plek daar vele centimeters vandaan kan liggen. Dit is vergelijkbaar met wat je zelf op je huid kunt voelen. Vraag iemand maar eens een schaar een klein beetje te openen, zodat de twee punten aan het einde van de schaar een halve centimeter van elkaar zitten. Laat die persoon dan de schaar zachtjes op jouw vingertoppen zetten terwijl jij je ogen dicht hebt. Je zult twee punten voelen. Op je lippen werkt dat ook prima, ook daar voel je twee punten. Probeer hetzelfde dan eens op de rug van je hand, of op je schouder, of op je rug. Je zult zien dat je dan geen onderscheid kunt maken tussen een schaar die een klein beetje is geopend (twee punten), en een schaar die dicht is (één punt). Je zou zelfs kunnen proberen vanaf welke afstand tussen de beide schaarpunten je in staat bent te voelen dat het twee punten zijn. Die afstand verschilt per lichaamsdeel. Een ander voorbeeld is kiespijn. Afhankelijk van de plek en de oorzaak kan het heel moeilijk zijn precies te zeggen waar de pijn zit. Soms moet je echt met je vingers of met een pincet op je kiezen of op je tandvlees duwen om de tandarts te kunnen vertellen waar het probleem zit. In jouw binnenste geldt iets vergelijkbaars. Ook daar is de plaatsbepaling lang niet altijd nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee bedankt. Familieleden van me hebben ook brandend maagzuur maar zij wijzen meer op de borstkas zelf en de keel aan als het gaat om; waar voel je pijn. En dat is ook een welbekende plek. Ik wijs onder het punt waar mijn ribben eindigen zeg maar, meer bij de maag.
Hopelijk komt dit doordat ik op een andere plek pijn voel, dan dat het is, dankjewel

Antwoorden (1)

Om een antwoord te geven op je vraag hoe lang een slokdarm is; Deze is zo'n 25 tot 30 cm lang.
"De slokdarm is een gespierde buis met een lengte van ongeveer 25 centimeter die de keel met de maag verbindt" (punt 4 van de 2e link)
"De slokdarm bij mensen is ongeveer 30 centimeter lang," (1e link)

Op de rest van je vraag kan ik je geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee en het einde van de keel, dat is ook echt zegmaar onder je kin (naar achter)? Of gaat de keel nog een stukje verder naar beneden?
Dankje voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk heb je iets aan deze link http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003638.html of deze
http://www.gezondheidshoekje.com/keelholte.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje daar heb ik inderdaad wat aan. Bedankt voor je hulp