joe kom ik aan rode/bruinachtige verkleuring vd huid aan neusvleugels en onder mond ?

ik heb nu al zo'n 8 jaar last van een donkere (rood, bruinachtige) verkleuring onder mijn mond , net boven de kin , en naast mijn neusvleugels, het doet geen pijn, ik heb ook geen zweertjes of jeuk... Wel heb ik af en toe een afschilfering als ik er echt hard aan wrijf , dan zijn het precies kleine rolletjes vel die eraf komen, met vaak een speciale geur , ik weet niet echt hoe ik het moet uitdrukken, het ruikt precies een beetje zoals je aan je neusvleugels zou wrijven, een beetje naar vette huid, niet echt stinken hoor maar het heeft wel een geurtje , dit heb ik niet vaak , 1x in een maand ofzo dat ik er echt kan aan wrijven en er daadwerkelijk iets afkomt... ik heb totaal geen idee waar dit van komt , en aangezien ik er ook niet echt last van heb... Het is gewoon niet zo een prettig zicht, het ziet eruit alsof ik een masker aanheb..
Overigens heb ik een vette huid (vroeger ook enorm last gehad van acne) sinds ik de pil beginnen nemen heb is mijn acne weg en zou je mss kunnen stellen dat dit verschijnsel begonnen is ? maar ik zie niet echt een verband tussen de pil en verkleuring vd huid... Ik ben wel een roker en denk dan vaak in die richting ?
Ik gebruik normaal geen dagcrème of make-up , maar door de verkleuring ben ik wel dagelijks een gekleurde hydraterende dagcrème beginnen gebruiken, dit lost nx op buiten verdoezelen. Wel merk ik dat het in de zomer (als ik bruiner ben) VEEL minder is :s hmmz hopelijk herkent iemand van jullie dit ..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Amadea
10 jaar geleden
Snuit je vaak je neus?
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat zei de huisarts hierover?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus dan toch door hormonen ? hmmzzz , de volgende keer dat ik na de arts graag vraag ik het zeker eens na :) alvast bedankt voor de reacties

Antwoorden (2)

HormonenHormonen hebben een zeer sterke invloed op het menselijk lichaam, ze regelen vele belangrijke processen in het lichaam, maar kunnen daarentegen, indien hormoonspiegels uit balans zijn, ook veel ontregelen. Een verstoorde hormoonhuishouding kan voor allerlei vervelende klachten zorgen. Zo zijn hormonen verantwoordelijk voor de alom bekende opvliegers maar ze veroorzaken ook heel vaak voor een rode neus. In sommige gevallen is er zelfs sprake van blijvende roodheid, zoals men wel eens ziet na zwangerschap.Situaties waar hormonen een sterke rol kunnen spelen bij het ontwikkelen van een (blijvende) rode neus:PubertijdZwangerschapPMS en menstruatieOvergangHormoonpreparaten en "de pil" (anticonceptie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij seborroïsch eczeem treedt soms jeuk op. De aangetaste huid is roodachtig. Door krabben kan de huid beschadigen en kan er eventueel een secundaire infectie optreden. Ook kan het zich uitbreiden naar andere plaatsen op de huid, bijvoorbeeld naast de neusvleugels of bij de wenkbrauwen
Seborroïsch eczeem wordt mogelijk mede veroorzaakt door een gist (schimmel), Malassezia ovale (voorheen bekend onder de naam Pityrosporum ovale
Het beste medicijn (zover bekend) is ketoconazol

of

Dermatitis perioralis betekent letterlijk ‘ontsteking van de huid rond de mond’ (dermatitis = ontsteking van de huid, perioralis = rond de mond). De aandoening wordt gekenmerkt door roodheid van de huid rond de mond met kleine pukkeltjes en puistjes. Dermatitis perioralis komt voornamelijk voor bij jonge vrouwen en soms bij kinderen.
Corticosteroïdpreparaten die voor astma worden geïnhaleerd, kunnen ook dermatitis perioralis veroorzaken. Dermatitis periocularis ontstaat meestal door gebruik van hormoonzalven in de ogen of op de oogleden.
Dermatitis perioralis ontstaat meestal vrij plotseling op de bovenlip, naast de neus of op de kin. Vaak is het gehele gebied rondom de mond aangedaan, maar langs de lippen is een smalle zone van normale huid zichtbaar.Het belangrijkste is dat het gebruik van de corticosteroïdcrème of -zalf wordt gestopt. Hetzelfde geldt voor make-up.
Bronnen: