Onderhuidse puist uitknijpen of niet?

Ik heb om de zoveel maanden last van een onderhuidse puist op mijn neus die soms wel erg groot kan worden zoals nu..

Die gaat meestal pas na 2 weken weg en het is erg irritant.
Ik heb op m'n kin ook soms puistjes maar die zijn veel kleiner en gaan snel weg..

Nu zie ik op m'n neus enkel een grote rode bobbel (dus geen wit puntje) en deze puist heb ik al voor een week.
Is het veilig als ik de puist doorprik met een steriele naald, en erna m'n huid insmeren met wat alcohol ofzo zodat er geen bacteriën m'n huid kunnen infecteren? Of maak ik het dan enkel erger?

Is het ook veilig om de puist te camoufleren met bruinsel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
28.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Zonder wit puntje kun je deze niet uitknijpen. Mocht hij echt heel dicht aan de oppervlakte zitten, dan kun je wel inprikken en voorzichtig leegdrukken (handen wassen, steriele naald en tissues om je vingers), maar beste kom je er niet aan.
Camoufleren kan prima.

Antwoorden (3)

Even de huisarts na laten kijken,en vragen hoe te behandelen en verder te voorkomen.Ga niet zelf aan het prutsen,je zou er een litteken van over kunnen houden.
8 jaar geleden
Nee, niet uitknijpen, daarmee maak je de zaken erger.
Het lijkt erop dat de puist nog niet rijp is, en dan valt er niet zoveel te knijpen.
Sowieso is knijpen een slecht idee want de rotzooi kan naar binnen slaan, en dan ben je verder van huis.
Bij een rijpe puist kan je proberen de rotzooi er uit te krijgen door juist aan weerszijden te trekken in tegenovergestelde richting.

Voor nu: laat de puist met rust.
Rode plekken kan je camoufleren met groene creme, en daarna met huidkleurige.
Vraag verder je huisarts om advies, want het is wel heel vervelend dat het onding steeds terugkomt.
Rieneke1
8 jaar geleden
De kans is zeer groot dat dit al een ontsteking is, als je erin gaat knijpen nadat je er een gaatje in hebt geprikt, is er een kans dat dit erger wordt, omdat je mogelijk op de verkeerde manier druk zet. Als je er niets aan doet, dan verergerd dit meestal ook, de ontsteking wordt dan meestal groter en als dit na een tijdje verdwijnt, zal er op dezelfde plek vaker zo'n ontsteking terug komen. Een puist op de goede manier uitdrukken, vereist wat ervaring, de puist moet dan van onderaf voorzichtig uitgedrukt worden, zodat de inhoud naar boven en zo naar buiten wordt bewogen. Doe je dit op de verkeerde manier, dan beschadig je de huid en zal het ontstoken puistje niet helemaal verdwenen zijn. Dan is de kans groot dat er op dezelfde plek later weer 1 of meer ontstekingen ontstaan. Het beste is dit te laten verwijderen door een ervaren schoonheidsspecialiste, of huidtherapeut. Camoufleren met alleen bruine foundation heeft ook geen zin, rood camoufleer je eerst met groen, waarna je de huid geheel kunt egaliseren met een goede kleur foundation. Begin je niet met een groene camouflage, dan zal de puist meer opvallen dan voor het camoufleren. Ook kan de ontsteking oneffenheden hebben, bijvoorbeeld schilfertjes, waardoor een gecamoufleerde ontsteking meer op zal vallen, dan zonder camouflage.