Heb last van spierkrampen, in welk voedsel zit veel magnesium?

Heb de laatste tijd last van spierkrampen aan mijn kuiten. In het begin als ik op de toppen van mijn tenen stond. Vannacht in mijn bed. Als ik mijn voet op de grond zet en er druk op geef is het meestal gedaan. Gehoord dat het misschien door een magnesium tekort komt. Maar ik lust geen bananen en andere soorten fruit. In welk voedsel zit nog meer magnesium?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (7)

Dat is best een lange lijst: melk/magere yoghurt/bruine rijst/tonijn/gekookte spinazie/ aardappelen en tomatenpure.Misschien staat er iets voor je bij anders is het ook in tablet vorm zonder recept bij bijv. het Kruitvat te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noten,tarwe produkten,tofu,bonen,roggebrood,abrikozen,kokos,groene groenten,schelpdieren en nog veel meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groene groenten zijn rijk aan magnesium.
Zo bevat rauwe postelein, spinazie, sterkers, sperziebonen en boerenkool maar ook maïs (gekookt), doperwten en taugé relatief veel magnesium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort en bondig :bleekselderij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voeding die veel magnesium bevat: volgranen, peulvruchten, soja en chocolade (liefst zwarte chocola).
Je kan ook supplementen nemen, dat is misschien beter om vlugger van je klachten af te geraken.

Veel water drinken helpt ook tegen spierkrampen en laat de koffie, thee en energiedrank voorlopig staan, want van cafeine kan je ook krampen krijgen. (zelf al ondervonden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Amber,

De vijg bevat veel magnesium.

Hoofdstuk Gids gezonde voeding:

VIJG

Latijnse benaming: Ficus carica

Samenstelling
(gedroogd)

Eiwit 3 g, vet- , koolhydraten 56 g, water 29 g Basenoverschot 28 mg Kilocalorieën 256 (kilojoules ± 1088)

Vitaminen: A en B

Mineralen: Kalium, calcium, ijzer, mangaan en zeer veel magnesium, fosfor en zwavel

HERKOMST

De vijg is inheems in het nabije Oosten en in de landen rond de Middellandse Zee en al sinds de oudheid bekend. In het Oude Testament werd al over deze vrucht gesproken vanwege haar geneeskracht zoals bijvoorbeeld in Jesaja 38 : 1, de genezing van Hiskia.

EIGENSCHAPPEN

De vijg wordt voorgeschreven bij hoest, hardnekkige verkoudheid, keelpijn en longziekten.
Ze werkt verjongend en past bij veel ouderdomsklachten. Ze werkt verzachtend bij ontstekingen van lucht- en urinewegen. Ook doet ze gezwellen genezen en helpt tegen zwakte en verstopping en slechte spijsvertering. Het zijn vooral de pitjes van de vijg, die een stimulerende werking hebben op de spijsvertering en de ontlasting.

De vijg zal bij ons in hoge uitzondering vruchten voortbrengen. Toch zal ze steeds een sieraad zijn voor uw tuin en als medicijn kunnen dienen bij diverse ongemakken zoals wratten en eksterogen: Snijd de nerf van een vers blad in kleine stukjes en wrijf de melk die er uit loopt elke morgen op wrat of eksteroog. Bij kiespijn helpt een halve warme gekookte vijg (op de kies houden). Als brij of kompres werkt de vijg verzachtend en ontspannend bij abcessen en brandwonden en de meest hardnekkige steenpuisten. Een aftreksel van enkele gedroogde vijgen op een liter water helpt bij keelirritaties en tandvleesontsteking (gorge-
len en spoelen).

Thee

Bij bloedsomloopstoornissen helpt vijgeblad thee (25 gram op een liter water). Het brengt ook uitkomst bij menstruatiestoornissen. Onrijpe vijgen smaken scherp en zijn niet te eten.
Vijgen zijn verboden waar voor suikerzieken vanwege het hoge suikergehalte. Vijgen bevatten zeer veel calorieën, wees er dus matig mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet dat bananen eten heel goed is tegen kramp in je benen. Ik heb er veel baat bij!
Bronnen: