hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn buik niet meer opzwelt na het eten?

elke keer dat ik eet word mijn buik groter, tot ik 's ochtends wakker word, dan is het weer normaal. ik had/heb een eetstoornis, ik probeer nu normaal te eten (al voor ongeveer 3 maanden) en de laatste keer dat ik mezelf verhongerde was een paar weken geleden. dat mijn buik steeds groter word als ik eet zorgt er alleen maar voor dat ik weer wil stoppen met eten. weet iemand hoe ik er vanaf kan komen?

Toegevoegd na 15 minuten:
aan het eind van de dag lijkt mijn buik alsof ik een paar maanden zwanger ben,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je bent waarschijnlijk nog erg dun? Dan zie je nu eenmaal snel dat er eten in je verteringsstelsel zit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het alleen opzwellen of zijn er ook andere ongemakken bij? (gasvorming, diarree, ..)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(sorry ik weet niet of ik je hier op een of andere manier toevoegen)
behalve opzwellen ook gasvorming, maar verder niets.
tinus1969
10 jaar geleden
Zien anderen dat ook? Of alleen jijzelf? Als anderen het ook zien; FODMAPs (onverteerbare suikers/vezels, http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/). Je buik zou bv niet opzwellen als je speltbrood eet, of rijst, maar wel met veel soorten fruit, 'gewoon brood', etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben sowieso al gewend om mijn buik in te houden omdat ik me dik voel, dat doe ik nu nog steeds, dus niemand anders kan het zien. maar als ik mijn buik niet in zou houden zouden ze het wel zien.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je hebt een verstoord lichaamsbeeld, anderen zien dat echt nietzo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje lastig om te bepalen of het vooral is wat Ritsuka zegt of
dat je echt bepaalde voedingsstoffen niet zo goed verteerd.
Als het door bepaalde voedingsstoffen komt dat zou je het de ene keer meer hebben dan de andere keer. Aan de ene kant vind ik dat je er zo weinig mogelijk mee bezig zou moeten zijn, aan de andere kant heb je niks aan voeding die je niet goed verteerd. Zowel omdat jouw lichaam er niks aan heeft en omdat je daardoor weer minder wilt gaat eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vriendin heeft dit ook.
Ze heeft een normaal postuur, maar als we hebben gegeten lijkt het wel alsof ze zwanger is. Dit verdwijnt dan wel weer na een tijdje, maar de focus ligt er bij de reacties wel heel erg op dat het iets psychisch zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het inderdaad; scherpe analyse

Antwoorden (2)

Kool, broccoli en peulvruchten vermijden. Die groenten hebben net als rauwkost de neiging om de buik tijdelijk te doen opzwellen.
Mijd ook kauwgom.
Drink minder dranken met prik.
Drink dan weer naar hartenlust water en kruidenthees.
Eet liever volle granen (volle rijst, volkorenpasta, volkorenbrood, enz.).
Vermijd stress. Van stress gaat de buik op verschillende manieren opzwellen.
Door jouw eet verleden is het niet ondenkbaar dat de oorzaak stress is, vooral tijdens en na de maaltijden.
Neem de tijd om te eten, op zijn minst 15 minuten voor elke maaltijd en doe dat in een rustige omgeving. Kauw goed, proef en her ontdek de smaak van voedsel. Doe ook niets anders als je aan het eten bent. Dus geen krant lezen, niet telefoneren en niet naar de televisie kijken.

Succes en hou het vol, gewoon te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je een tijdje gezond blijft eten.
Ten eerste zal je buik groter lijken, doordat je zelf vrij dun bent. Doordat er nu een gewone hoeveelheid voedsel in zit, zie je dat al snel. Ik ben niet dun en heb een gewone buik, maar 's avonds is hij bij mij ook minder plat dan 's morgens.
Ten tweede is het een kwestie van perceptie. Ik denk als je het aan iemand vraagt of die vindt dat je buik groot is, het antwoord ongetwijfeld negatief zal. Je buik zal nog altijd kleiner zijn dan bij de meeste anderen.
Ten derde, zoals je aangeeft ben je pas een korte tijd weer bezig met gezond eten. Je lichaam moet zich weer aanpassen aan deze gewone hoeveelheden. Hierdoor moet het weer leren om normale hoeveelheden te verwerken. Het lukt wel, maar kost iets meer tijd. Daarom is je buik 's morgens weer normaal.
Mocht je begeleiding krijgen bij je probleem, geef aan waar je mee zit. Als je geen begeleiding krijgt, dan is het wel verstandig om het te krijgen. Ze kunnen je helpen en je vragen beantwoorden, zodat je weer een normaal eetpatroon krijgt, maar nog belangrijker een normaal beeld van je eigen lichaam krijgt.