is tijgerbalsem gebruiken bij een verzwikte of gekneuste enkel goed of slecht?

Toegevoegd na 2 minuten:
en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoezo is het slecht??!
Amadea
12 jaar geleden
De balsem doet de plek verhitten, terwijl die juist beter gekoeld kan worden om de zwelling tegen te gaan.

Antwoorden (5)

Het is in ieder geval niet slecht. De menthol in de zalf heeft een licht verdovend effect en afhankelijk van de samenstelling heeft de zalf een verwarmend of verkoelend effect op de huid. Bij spierpijn waarderen mensen vooral het verwarmend effect dat je verkrijgt. Ik zelf gebruik bij massages bijvoorbeeld ook tijgerbalsem. Het haalt de pijn als het ware weg. Je kunt het proberen op je enkel te doen, maar ik weet niet of dit pijn zal doen of niet. Heb het zelf nooit gehad :p

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijgerbalsem is niet geschikt om te masseren, dat kan zelfs brandwonden veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijgerbalsem heeft ook een verkoelend effect. En ik gebruik al jaren tijgerbalsem voor massages. Heb nooit last van bijwerkingen zoals brandwonden
Slecht! Kneuzingen moet je juist koelen zodat de aangedane plek slinkt. Tijgerbalsem koelt niet echt, dat wordt juist warm en dan zwelt de aangedane plek nog meer op.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,, liever een zakje met ijsblokjes aanbrengen op de gekneusde plek.. Wel een doekje eromheen wikkelen
Wat tijgerbalsem in de praktijk door het aanmaken van acetylcholine ervoor zorgen dat er plaatselijk meer bloed naar de huid stroomt. Tijgerbalsem komt niet diep genoeg om de bloedsomloop in de spieren te bevorderen. Het werkt zelfs averechts. Er wordt bloed aan de spier onttrokken en naar de huid gestuurd.

Aangezien het bij een kneuzing in principe niet de bedoeling is om de bloedsomloop op die plaats te bevorderen, zou je kunnen stellen dat tijgerbalsem misschien een licht bevorderlijk effect zou kunnen hebben maar dat is verwaarloosbaar.

Wanneer een vermindering van de bloedsomloop wenselijk is dan kun je het beste een icepack gebruiken. Om de bloedsomloop plaatselijk te bevorderen zijn de meest voor de hand liggende mogelijkheden infrarood warmte/licht of een goede massage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijgerbalsem geeft eigenlijk alleen een beetje verlichting en kan geen kwaad. Doe het echter nooit op een open wond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijgerbalsem is meer voor de spieren, die stram of pijnlijk zijn.
Voor kneuzingen zou ik Traumeel gel/ zalf gebruiken.
dat verricht echt wonderen.
Dit homeopathische middel ,waar velen totaal niet in geloven, heeft een bijzondere eigenschap.
Op de juiste plek gesmeerd, geeft het bij aanraken van de huid, met de gel/zalf ,een vrij heftige reactie!
Hoe heftiger de reactie, hoe beter het zal helpen.
Zo weet je direct bij de eerste keer smeren, of het bij deze blessure zal helpen.