Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

gisteren heeft mijn dochter (9 jaar) de diagnose Hyperlaxiteit gekregen. Welke oefeningen kunnen we thuis kunnen doen? Zie toelichting.

Wil samen met mijn dochter de oefeningen doen omdat ik hetzelfde blijk te hebben (het is erfelijk).

Ik weet dat het niet over gaat, maar we mogen graag melig doen met onze capriolen en slappe ledermaten, dus wil graag van de 'nood' en deugd maken. ;-)

We gaan snel door onze enkels, benen zijn snel moe, en onze rug is een kwetsbaar punt.
Welk oefeningen zijn er om samen te doen om pezen, spieren en banden te verstevigen?

Fysio staat op het programma maar voor er nader onderzoek is geweest zijn en daarwerkelijk fysio krijgen en weten welke therapie het meest geschikt is zijn we al snel een hele tijd verder.

Wie o wie heeft er tips en oefeningen voor ons?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn er weinig algemene oefeningen te geven, omdat iedereen natuurlijk anders is. Niet iedereen heeft last van dezelfde gewrichten, en niet bij iedereen is de spieropbouw hetzelfde. Voor de één kan een bepaalde oefening voor het verstevingen van de schouderspieren goed zijn, bij de ander waren juist de spieren aan de voorkant al vrij sterk maar aan de achterkant veel minder, en zal dezelfde oefening juist meer klachten geven. Ik zou dus toch afwachten wat een (kinder)fysiotherapeut verder vaststelt. De oefeningen moeten niet alleen aangepast worden op de probleemgebieden, maar moeten ook passend zijn qua belasting: niet te licht, en niet te zwaar. Om dus vast te stellen welke oefeningen geschikt zijn, moet eerst de kracht van diverse spiergroepen getest worden, en zal gekeken moeten worden naar de samenwerking van de spieren. Wat verder nog van belang is is de oorzaak te weten van de hyperlaxiteit: hyperlaxiteit is een vaststelling, geen diagnose. Het kan op zichzelf staan, maar ook onderdeel zijn van een aandoening, zoals een bindweefselafwijking als Marfan of Ehlers-Danlos. Maar ook het syndroom van Down en bepaalde spierziekten gaan gepaard met hyperlaxiteit. Voor de behandeling is het van belang om te weten of er alleen sprake is van te beweeglijke gewrichten, of dat er - bijvoorbeeld - een probleem is met het bindweefsel, dat dus verder strekt dan alleen kapsels en banden van de gewrichten. Een paar algemene adviezen zijn wel te geven: vermijd contactsporten, in elk geval totdat zich een voldoende sterk spiercorset heeft ontwikkeld. Verder is het belangrijk dat oefeningen gericht zijn op coördinatie, en minder op pure kracht. Het is beter om met minder weerstand te trainen en meer herhalingen te doen op de juiste manier, dan om heel zwaar te trainen. Doe in elk geval oefeningen die de romp verstevigen, dus buik- en rugspieren. Dit is de basis van al je bewegingen, en bovendien helpt het bij het zitten, en beschermt een goede houding je rug tegen letsels. Zwemmen is over het algemeen een goede sport, en met fietsen kun je je beenspieren trainen zonder dat de gewrichten al te zwaar belast worden. Verder hangt het echt af van de mate van laxiteit, of er daarnaast ook sprake is van instabiliteit, en hoe de spieren op dit moment functioneren. Ik denk dat het de moeite waard is om te wachten op oefeningen die de fysio opgeeft. Tot die tijd wél gewoon in beweging blijven natuurlijk!