gisteren heeft mijn dochter (9 jaar) de diagnose Hyperlaxiteit gekregen. Welke oefeningen kunnen we thuis kunnen doen? Zie toelichting.

Wil samen met mijn dochter de oefeningen doen omdat ik hetzelfde blijk te hebben (het is erfelijk).

Ik weet dat het niet over gaat, maar we mogen graag melig doen met onze capriolen en slappe ledermaten, dus wil graag van de 'nood' en deugd maken. ;-)

We gaan snel door onze enkels, benen zijn snel moe, en onze rug is een kwetsbaar punt.
Welk oefeningen zijn er om samen te doen om pezen, spieren en banden te verstevigen?

Fysio staat op het programma maar voor er nader onderzoek is geweest zijn en daarwerkelijk fysio krijgen en weten welke therapie het meest geschikt is zijn we al snel een hele tijd verder.

Wie o wie heeft er tips en oefeningen voor ons?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die had ik al gevonden want ben gisteravond meteen aan het googlen geslagen, maar bedankt voor het meedenken en de link (heb hem meteen maar even opgeslagen bij mijn favo's dit keer)
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Fysio staat op het programma maar voor er nader onderzoek is geweest zijn en daarwerkelijk fysio krijgen en weten welke therapie het meest geschikt is zijn we al snel een hele tijd verder.' Hoezo? Maak een afspraak met een fysio. Bij de meesten kun je er binnen een week terecht. Nu ga je het hier vragen, dat is vreemd. Ik denk dat je bij een professional moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij mag het gerust vreemd vinden hoor Pelle, maar zelf weet ik hoe het zit met de fysio en naar welke therapeut ik wil en waarom. wellicht valt de persoon waar mijn keuze onder valt niet onder 'de meesten' en gaat die week in dit geval helemaal niet op. als je de vraag leest snap je misschien dat ik niet van plan ben om zelf de therapeut of professional uit te willen hangen door het hier juist en alleen maar hier te vragen wat ik kan doen aan oefeningen? ik gooi gewoon een balletje op meer is het niet, dus als jij dit vreemd vindt: be my guest. al vind ik het kort door de bocht dat je zo reageert, en dat vind ik weer vreemd als je dit uit de weinige info denkt te halen en niet even verder vraagt naar het hoe en wat voor je een oordeel geeft. dus hoezo?
als we toch aan het gymen en geinen zijn dan kunnen we net zo goed simpele oefeningen doen waar we baat bij hebben zonder de boel te forceren of juist meer uit te rekken.
we GAAN dus ook naar een professional (zoals je zelf al herhaalt in je tekst, daarom duurt het dus ook wat langer dan een weekje) (het is net of ik hier verantwoording afleg zeg...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee geen gevoelige snaar, maar kan het niet zo goed hebben als men iets aanneemt zonder even verder te vragen das alles. snap ook wel dat het niet slecht bedoeld is van Pelle, maar als het zo makkelijk terecht konden en het zo simpel was had ik de vraag namelijk niet gesteld. ;-) vond het ook niet handig om zomaar wat oefeningen te vragen omdat er sprake is van een 'elastische factor' en me indenk dat niet alle oefeningen een aanrader zijn in dit geval.
(misschien dat het overkwam als bezig willen gaan met iets waarvoor je voor bij een therapeut moet zijn, maar ook dat is niet de opzet) mocht het bitcherig over zijn gekomen:
Pelle, sorry als ik krengerig overkwam dit is niet mijn bedoeling.

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn er weinig algemene oefeningen te geven, omdat iedereen natuurlijk anders is. Niet iedereen heeft last van dezelfde gewrichten, en niet bij iedereen is de spieropbouw hetzelfde. Voor de één kan een bepaalde oefening voor het verstevingen van de schouderspieren goed zijn, bij de ander waren juist de spieren aan de voorkant al vrij sterk maar aan de achterkant veel minder, en zal dezelfde oefening juist meer klachten geven.

Ik zou dus toch afwachten wat een (kinder)fysiotherapeut verder vaststelt. De oefeningen moeten niet alleen aangepast worden op de probleemgebieden, maar moeten ook passend zijn qua belasting: niet te licht, en niet te zwaar. Om dus vast te stellen welke oefeningen geschikt zijn, moet eerst de kracht van diverse spiergroepen getest worden, en zal gekeken moeten worden naar de samenwerking van de spieren. Wat verder nog van belang is is de oorzaak te weten van de hyperlaxiteit: hyperlaxiteit is een vaststelling, geen diagnose. Het kan op zichzelf staan, maar ook onderdeel zijn van een aandoening, zoals een bindweefselafwijking als Marfan of Ehlers-Danlos. Maar ook het syndroom van Down en bepaalde spierziekten gaan gepaard met hyperlaxiteit. Voor de behandeling is het van belang om te weten of er alleen sprake is van te beweeglijke gewrichten, of dat er - bijvoorbeeld - een probleem is met het bindweefsel, dat dus verder strekt dan alleen kapsels en banden van de gewrichten.

Een paar algemene adviezen zijn wel te geven: vermijd contactsporten, in elk geval totdat zich een voldoende sterk spiercorset heeft ontwikkeld. Verder is het belangrijk dat oefeningen gericht zijn op coördinatie, en minder op pure kracht. Het is beter om met minder weerstand te trainen en meer herhalingen te doen op de juiste manier, dan om heel zwaar te trainen. Doe in elk geval oefeningen die de romp verstevigen, dus buik- en rugspieren. Dit is de basis van al je bewegingen, en bovendien helpt het bij het zitten, en beschermt een goede houding je rug tegen letsels. Zwemmen is over het algemeen een goede sport, en met fietsen kun je je beenspieren trainen zonder dat de gewrichten al te zwaar belast worden.

Verder hangt het echt af van de mate van laxiteit, of er daarnaast ook sprake is van instabiliteit, en hoe de spieren op dit moment functioneren. Ik denk dat het de moeite waard is om te wachten op oefeningen die de fysio opgeeft. Tot die tijd wél gewoon in beweging blijven natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide antwoord. het is zeker niet mijn bedoeling om intensief te gaan trainen of zelf te klungelen. vandaar ook het speelse karakter (wil niets forceren of het juist verergeren omdat spieren en pezen juist soepeler worden) de gewrichten zijn te bewegelijk en met name rug, heup, pols, vingers, en enkels. voor zover we weten is er geen sprake van een syndroom, spierziekte, aandoening aan het bindweefsel etc. tijdens het fietsen worden de benen van mijn dochter juist snel moe, dus kleine rondjes in het park of met een pauze tussendoor deden we al. verder skeelert ze graag (stevig rond haar enkels) maar krijgt dan al vrij snel last van haar rug.
contactsport en balsporten zijn gelukkig haar ding niet, maar het turnen gaat wat lastiger worden. coördinatie is idd een punt wat me al eerder opviel. ze is wat langzamer en nu en dan wat onhandig omdat het wat meer 'focus' vraagt om niet te 'zwabberen' zoals ik het maar even noem. misschien dat jij simpele algemene oefeningen kan aanraden voor buik en rug (heb zelf scoliose maar probeer mee te doen) zonder dat we de boel forceren of juist verergeren? bewegen blijven we wel doen hoor (dat moet wel, ze heeft ADHD met overwegend ADD) ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De coördinatie is vaak minder bij kinderen met hyperlaxiteit, en soms de ontwikkeling ook wat trager. De mindere coördinatie heeft o.a. te maken met een verminderder proprioceptie, ofwel een verminderd "lichaamsgevoel". Om zonder te kijken te weten in welke stand je gewrichten staan, krijg je continu allerlei signalen vanuit o.a. de 'sensortjes' in de banden. Als die banden niet - zoals normaal - strak opspannen bij een bepaalde beweging, omdat ze nu eenmaal ruimer zijn, kun je niet goed voelen wat je doet. Dit is deels te trainen, maar bij een extreme hyperlaxiteit zal het soms altijd een probleem blijven. Over turnen zijn veel verschillende adviezen: aan de ene kant helpt het enorm in het opbouwen van kracht en coördinatie, aan de andere kant richt turnen zich soms teveel op lenigheid, en kun je er ook schade mee doen. Het meest belangrijk is dan om te weten dat er inderdaad géén onderliggende bindweefselafwijking is. Als dat echt uitgesloten is, is turnen niet per se slecht, maar zul je wel extra uit moeten kijken, en simpelweg die dingen die klachten geven, niet moeten doen. Voor oefeningen van de romp die ook leuk zijn voor kinderen: koop een oefen/zitbal! Laat haar er eerst eens op zitten: een goede training voor de rug- en buikspieren én de balans. Als dat lukt, kun je rustig aan bepaalde oefeningen gaan doen. Eerst eens één been optillen, op internet is genoeg te vinden. Maar alleen al het (rechtop!) zitten op een zitbal is een goede oefening. Niet de eerste keer al te lang laten zitten, zeker bij kinderen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet teveel spierpijn krijgt, dan wil ze een volgende keer misschien niet meer. Maar zodra het wat is opgebouwd, kan ze misschien wel gewoon op de bal zitten tijdens TV-kijken of aan tafel knutselen, terwijl ze dan direct haar houding en spieren oefent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wederom bedankt voor de info. wat het turnen betreft had ik ook begrepen dat het van de ene kant handig kan zijn die extra lenigheid, maar aan de andere kant ook weer een risico dat ze zich eerder kan verwikken en/of spieren juist nog soepeler kan maken en het verzwikken (bv) in de hand kan werken. gelukkig is het een meisje wat zelf aan kan geven wat wel en niet wil, dus denk dat het belangrijk is dat ze naar het lichaam moet luisteren. (op school weten ze er nu ook van dus met gym en activiteiten houden ze er ook rekening mee)
wat niet wil dat doet (en doen we) gewoon niet. dit zijn de gebieden waar ik me niet mee wil bemoeien (ben zuinig op d'r) ;-) met de oefeningen op de bal kunnen we wel wat, en gaan binnenkort beginnen met oefenen als ik uit de schuur de grote bal heb herontdekt die ligt te verstoffen nadat ik zelf oefeningen voor mijn rug heb gedaan. :)
(was de bal al lang en breed vergeten...) nogmaals bedankt.