Hebben veel mensen een buikwandbreukje zonder dat ze het weten?

Ik word door mijn plastisch chireurg voor een echo doorverwezen. Om te kijken of ik een breukje heb.
Dan kan ik wel in aanmerking komen voor een buikwandcorrectie.

Is de kans groot of zeer klein..
Heb namelijk nergens last van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een buikwandbreuk is op zich niet zeldzaam, en het is waar dat je er niet altijd last van hoeft te hebben. Zeker en bovenbuikbreuk geeft zelden klachten, tenzij de inhoud van de breukzak beklemd raakt. Als de arts dus een bult van uitpuilend weefsel heeft gevonden bij het lichamelijk onderzoek, kan dat - zeker bij bovenbuik - best een buikwandbreuk zijn. Alleen normaal gesproken wordt dat niet geopereerd als er geen klachten zijn. Ik snap de redenering dan ook niet helemaal, want het herstellen van een buikwandbreuk is echt een heel andere procedure dan een correctie van de buikwand.

Liesbreuken en navelbreuken komen het meeste voor, en zijn vaak aangeboren. Een navelbreuk kan op latere leeftijd ontstaan door overgewicht, zwangerschap of terugkerend zwaar tilwerk, omdat de buikwand bij de navel het dunst is, en bij uitrekken van de buikwand (zoals bij een zwangerschap) daar het eerst een breuk zal onstaan. Alleen héle kleine breukjes zie je niet, bij een wat grotere breuk zie je al snel een bult verschijnen, soms alleen bij persen of krachtzetten, die terug te duwen is of bij het aan- of juist ontspannen van de buikspieren weer terugveert. Pijnklachten zie je vooral bij breuken in de onderbuik, meestal lies- of navelbreuken. Bij terugkerende klachten wordt er indien mogelijk geopereerd, en ook als de breukinhoud regelmatig niet meer terug te duwen is of klem dreigt te komen zitten. Dit is zeer pijnlijk en kan ook gevaarlijk zijn, omdat bijvoorbeeld een stuk van de darm dat klem komt te zitten in een breukpoort en niet terug wil, kan afsterven. Maar zoals gezegd hoeft het dus niet altijd klachten te geven, zeker niet als de breuk wat hoger zit. Bij een bovenbuikbreuk puilt er meestal alleen vetweefsel door de breukpoort, en geen ingewanden. Daarom geeft dit meestal geen pijnklachten.