Ik heb heel vaak hartkloppingen en dus bang voor bloedpropjes. Helpt alcohol dit te verminderen of zijn hier toch medicijnen voor nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Alhoewel alcohol een licht bloedverdunnend effect schijnt te hebben ( of is het bloedvatverwijdend ), is het natuurlijk niet effectief genoeg tegen bloedpropjes. Wellicht verergert het ook je hartkloppingen, en daarnaast krijg je niet van elke hartklopping perse bloedpropjes. Overigens zijn verreweg de meeste hartkloppingen onschuldig.

Met hartkloppingen ga je naar een huisarts/cardioloog en bij voorkeur niet naar de gall en gall.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Vooral die laatste zin, +
Als je bloedpropjes had, had je geen hartkloppingen maar een infarct of een beroerte. Je kunt misschien een hartritme stoornis hebben. Dat is erg vervelend,maar meestal heel onschuldig. De angst die je hebt kunnen we hier ook niet voor je wegnemen, vraag een verwijzing van je huisarts en dan zal je je rust vinden als je van een cardioloog hoort hoe gezond je bent :-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartkloppingen hebben niets te maken met stollingsproblemen. Hoewel een matig glas alcoholische drank kan passen in een gezond voedingspatroon heb je bij hartkloppingen meer aan een glas water extra. Kijk maar in onderstaand lijstje met mogelijke oorzaken.

- Hartkloppingen ontstaan vaak als reactie op emotionele gebeurtenissen en stress.
- Het verschijnsel kan eveneens optreden door opwinding, hyperventilatie en fysieke of mentale vermoeidheid.
- Te grote inspanning, te veel roken, te veel koffie of sterke thee drinken kan ook in hartkloppingen resulteren.
- Hartkloppingen kunnen ook ontstaan door bloedarmoede of een overactieve schildklier, waarbij je ondanks normaal eten gewicht verliest, minder goed warmte verdraagt en vaak last hebt van diarree.
- Ook bij koorts, uitdroging of bloedarmoede klopt het hart sneller dan normaal.
- Hartkloppingen kunnen ook optreden als bijwerking van bepaalde medicijnen zoals schildkliermedicijnen en astmamiddelen.
- Tot slot, ook een gebrek aan het mineraal magnesium kan hartkloppingen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartkloppingen kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan je normale hartritme zijn wat je ineens gewaar wordt. Al je je bijvoorbeeld net in je pyjama hebt gehesen en dan ineens stil op bed gaat liggen, merk je je hartslag op, die dan vanwege de net gedane inspanning, heel heftig lijkt en op hartkloppingen. Dit is niets om je zorgen over te maken.
Het kan ook zijn dat je door bijv. drinken van caffeine houdende dranken af en toe wat PVC's hebt, extra slagen die uit de kamers van het hart komen. Op zich ook niet erg, iedereen heeft ze wel eens, maar niet iedereen merkt ze op.
Een derde mogelijkheid is dat iemand af en toe boezemfibrilleren heeft. Hierbij kan het hartritme rustig zijn, maar het kan ook heel snel zijn. Het ritme is dan wel onregelmatig. Bij een boezemflutter kan het ritme ook heel snel zijn, maar is het regelmatig.
Als dit zeer vaak en/of langdurig voorkomt, is er een kan op stolselvorming en is het van belang een cardioloog te raadplegen of een bloedverdunner (Ascal of grover geschut als Sintrom o.i.d.) noodzakelijk is.
Verder kunnen de hartkloppingen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een een re-entry-mechanisme (cirkeltachycardie), door een extra geleidend pad in het hart (AVRT, AVNRT), of door een AIVR (snel nodaalritme) etc.
Het hebben van hartkloppingen op zich hoeft beslist niet gekoppeld te zijn aan bloedpropjes. Dit is alleen aan de orde als er sprake is van vaak of langdurig boezemfibrilleren of boezemflutters. (of er moet een andere medische reden zijn om bloedverdunners te gebruiken, als bv een klep-vervanging o.i.d., maar dat is een zaak van de cardioloog).

Toegevoegd na 47 seconden:
Alcohol kan zo'n medicijn niet vervangen en drank maakt ook meer kapot dan je lief is.......