Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zijn er bepaalde middelen of toestellen om je mond vochtig te houden tijdens de slaap?

Hallo...

Ik kamp al een tijdje met een zeer droge keel tijdens mijn slaap 's nachts.

Ik heb een luchtvochtigheidsmeter en die geeft aan dat het 40% vochtig is binnen (ik weet niet of dat vochtig genoeg is?).

Zo ja, dan vraag ik mij af wat ik kan doen om mijn keel constant vochtig te houden tijdens mijn slaap want een fles water naast bed leggen helpt bij mij niet echt want meestal is het toch te laat want ik droog uit.

Heb last van droge huid en ogen. Overdag drink ik zo'n 1,5 à 2 liter water. Ik moet wel zeggen dat ik met mijn mond open slaap en dit kan misschien wel de oorzaak zijn van mijn klachten maar daar heb ik dus geen controle over.

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt jezelf forceren door de mond te ademen door met pleister tape je mond dicht te maken als je gaat slapen. Wel lichtjes natuurlijk, dat als het echt nodig is je wel erdoor kunt ademen, maar dat je probeert jezelf aan te leren door je neus te ademen. Goed oefenen met dit overdag ook al te doen kan ook al een stuk schelen. Toegevoegd na 1 uur: in de eerste zin bedoel ik natuurlijk door de mond te ademen

Een luchtvochtigheid van 40% in huis is aan de lage kant en kan je klachten verklaren. Een normale luchtvochtigheid in huis is tussen de 50 en 60%. Probeer elke dag goed te ventileren en zet eventueel een bakje water op de verwarming zodat dit kan verdampen. Tegen een droge mond kun je het beste een speciale speekselvervanger gebruiken, zoals Biotene Oralbalance http://www.leef.nl/mondverzorging/producten/zoek-op-probleem/droge-mond/biotene-oralbalance-gel-50g.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100