waarvan komt die grote dorst?

ik heb geregeld dorstaanvallen, vooral bij nacht. dan kan ik wel liters water of (vooral) fruitsap drinken. mijn bloedresultaten zijn nochtans normaal, dus het is geen diabetes of dergelijke.
ik eet ook weinig zout en drink zelden alcohol.
is er iemand die dit herkent en zo ja, waarvan komt het en wat kan ik eraan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dit het jaar rond of specifiek de laatste paar maanden? Indien het laatste, dan denk ik aan het effect van de verwarming. Bij ons thuis drinken mens en dier ook extra veel, en ik moet opschieten met de was ophangen omdat het anders gekreukeld en wel al is opgedroogd in de mand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het jaar rond, en zeker niet elke nacht. maar als ik het heb is het wel heftig. ik kan idd wel eens een hydrometer kopen om de luchtvochtigheid te meten in mijn huis, maar vermoed dat dit okee is (huis is eerder vochtig). zal het toch even checken.

Antwoorden (2)

Je kunt bij jezelf nagaan wanneer dit verschijnsel is begonnen en of er in jouw leven of levensstijl toen iets is veranderd wat dit dorstverschijnsel tot gevolg heeft.
Het zou echter ook normaal een lichamelijke behoefte kunnen zijn en mogelijk heb je overdag niet genoeg tijd om bewust te drinken. Zo van een afstand is dus niet te zien wat de bron van de dorst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TBC moet je nooit uitsluiten bij nachtelijk zweten (als dat de oorzaak van je dorst is) maar je hebt al langere tijd dorst, begreep ik. Ga toch eens na of je niet veel zweet. Wat je drinkt moet je tenslotte ook weer kwijt via urine, zweten en ontlasting. Het ligt misschien voor de hand maar een koele slaapkamer en een niet al te warm bed is beter voor je gezondheid dan dat je het flink warm stookt. Probeer ook je de hoeveelheid vruchtensap te beperken. Er zit evenveel suiker is als in frisdrank. Om al die suiker te verwerken is ook weer vocht nodig en dat kan zeker een van de oorzaken van je dorst zijn. Neem liever water.