Wat is het beste voor mijn wond?

Ik ben maandag gevallen door gladheid, en heb een groot schaafplek op mijn knie die in het midden ietsje dieper is. Ik ben ervoor naar de dokter geweest en die zei dat ik er een vetgaasje op moet doen en dan verbinden, zodat er geen litteken komt. Dit moet ik 2 weken lang doen.

Ik merk dat de wond vochtig en week blijft en er blijft pus en bloed uitkomen. Kan ik de wond ook niet verbinden zodat er een korst op komt, dan gaat het volgens mij sneller? Of krijg ik dan een litteken? en hoe moetik dat doen onder de douche? Want dan lijkt de korst weer te verdwijnen :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier ook iets aan. http://www.goeievraag.nl/vraag/open-kniewond-gehecht-duurd-ongeveer.114936

Het beste antwoord

Hoi Nicole... ik hoop dat het goed met je gaat...

Wel of niet naar de dokter?
Bij grote schaafwonden is het verstandig om naar de huisarts of eerste hulp te gaan. Zeker als er veel (straat)vuil inzit. Een arts kan ook beoordelen of je een tetanusprik nodig hebt. Kleine en schone schaafwonden kun je prima zelf verzorgen met Betadine.

Schaafwonden zijn oppervlakkige wonden die over het algemeen weinig tot niet bloeden. Een schaafwond ontstaat vaak door vallen of stoten waarbij je huid ruw over een oppervlak wordt geschuurd en ‘afgeschaafd'.
Er verschijnen bloedpuntjes die zeer pijnlijk kunnen zijn doordat de zenuwuiteinden in de huid beschadigd zijn. In schaafwonden blijven vaak (straat)vuil en bacteriën achter. Daarom is het heel belangrijk dat je ze goed schoonmaakt en desinfecteert.

Reinigen
Spoel de schaafwond en de huid eromheen goed schoon met stromend water. De huid rondom de wond kun je eventueel desinfecteren met Betadine Scrub, maar zorg dat dit niet in de wond zelf komt. Wrijf de huid kort in met de scrub totdat het gaat schuimen en spoel daarna af met water. Dep de wond voorzichtig droog met een steriel gaasje of schone doek.

Desinfecteren
Behandel de schaafwond met Betadine Zalf. Bij grote schaafwonden kun je eventueel ook steriel gaasverband gedrenkt in Betadine Oplossing gebruiken als je geen Zalf hebt.

Beschermen
Dek de wond goed af met een verband of grote pleister om te voorkomen dat er vuil en bacteriën inkomen die een infectie kunnen veroorzaken. Je kunt hiervoor ook Betadine Desinfectiepleisters of Desinfectiezalfgaas gebruiken, waarin al Betadine zit.

Behandel de schaafwond gedurende 3 dagen, 1 tot 2 keer per dag met Betadine en vervang de pleister of het verband. Zo blijft de wond goed beschermd tegen nieuwe bacteriën en ondersteun je de wondgenezing.

De bruine kleur van Betadine heeft een belangrijke functie. Je kunt hierdoor namelijk goed zien waar je Betadine hebt aangebracht. Als de bruine kleur is verdwenen, is de Betadine uitgewerkt. Dan weet je dus meteen dat je het opnieuw moet aanbrengen.

Met vriendelijke groet... JJ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik heb nu vetgaasjes gehaald en dat hou ik er steeds op, alleen als er water op de wond komt begint het zo erg te prikken heel pijnlijk, dus het liefste dek ik de wond af als ik onder de douche sta. En steeds als ik het niet heb afgedekt onder de douche, lijkt het na het douchen weer erger, de korstjes zijn weggespoelt en er komt weer pus uit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Nicole.. Water op de wond prikkelt maar even een paar keer. Als je je been wast probeer dan te wassen met betadine shampoo..
Dep de wond voorzichtig maar goed droog met een steriel gaasje of schone doek maar wel goed droog deppen NIET wrijven. Doe op gaasje een beetje betadine zalf met een gaasje en verbind het weer.. elke dag doen.. Gaat het echt ontsteken moet je toch terug naar je huis arts.. MVG JJ

Andere antwoorden (6)

ja en je kan het beste een vetgaasje met eucalyptus gebruiken want dat is helend. en verder zou ik doen wat de dokter natuurlijk zegt en niet hier op een site gaan vragen he.. en met douchen zul je gewoon het verband eraf moeten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen wat de dokter zegt uiteraard maar wat ook helpt is af en toe je wond laten luchten.

Onder de douch haal je je verband eraf en ga douchen en verbind je het daarna opnieuw:>

Meestal als je alleen een korst laat zitten dan krijg je een litteken omdat je broek er iedere x langs schaaft en de korst te vroeg los duwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morgen in de apotheek een tube
natusan halen.
Ideaal voor schaafwonden.
Ook baby billetjes worden hier
super gaaf van.

Toegevoegd na 35 seconden:
Is ook vettig.
12 jaar geleden
Terug gaan naar de dokter met de vraag of het geen wondroos is. Hiervoor is antibiotica nodig om het te verhelpen. Ik herken een groot deel van je verhaal uit eigen ervaring. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo wondroos? ze zegt toch dat ze gevallen is etc.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wondroos kan komen doordat de bacterie in een wond komt. Ook in een wond die veroorzaakt is door vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar denkje niet dat de dokter dat zou zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja waarschijnlijk wel maar je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wondroos hebt ben je heel erg ziek van met hoge koorts..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dokter was net nieuw en nog vrij onervaren, hij zat ook te twijfelen om mij wel of niet een antibiotica kuur te geven omdat ik wel op het asfalt gevallen ben, uiteindelijk heeft hij het niet gegeven ondanks ik lichte verhoging had. Dat heb ik nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wondroos merk je echt wel, dan heb je hele andere klachten.
Grote kans dat juist het wat diepere deel van de wond verantwoordelijk is voor de pus. Die moet eruit, dus is het juist goed om de wond minimaal eenmaal per dag te laten weken, zodat de boel van binnenuit kan genezen. Onder de douche is prima maar zie je kans om die knie in een soda- of Biotexbadje te laten weken dan is dat nog beter. Zodra er echt geen pus meer uitkomt dan kun je de wond droog afdekken met iets dat niet aan de wond kleeft: Betadine gaas, Biogaze maar ook een gewoon gaasje met vaseline voldoet. Komt er helemaal geen vocht meer uit dan kun je ook overwegen om de wond niet af te dekken maar aan de lucht te laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de wond vochtig en week blijft, is op zich geen probleem. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, genezen wonden sneller in een vochtig milieu. Bovendien is het ook logisch dat de wond nog nat is, want er komt immers pus uit, dus dat wil zeggen dat de wond "onrustig" is. Zodra de wond niet meer pussig is, kan deze pas gaan genezen. Dus wat je het beste kunt doen is de wond dagelijks onder de douche met rustig stromend water afspoelen. Dit is ook meteen een handige methode om het oude verband wat er nog opzit pijnloos er af te weken (en zonder de huid opnieuw kapot te maken evt.) Daarna kun je met een steriel gaasje wat betadine op de wond deppen en daaroverheen een steriel vet zalfgaasje doen. Daarna een gaasje eroverheen en deze vastplakken. Als de knie blijft pussen en/of de knie er ontstoken uit gaat zien (rood, warm, dik, pijn), dan zou ik opnieuw contact opnemen met de huisarts. Mogelijk zijn er dan verdere acties nodig, zoals b.v. een antibioticakuurtje. Maar dit zou alleen evt. het geval kunnen zijn indien de knie blijft pussen, wat eigenlijk wil zeggen dat je eigen afweersysteem de bacterieën niet aankan.