maakt het uit of je dik of dun bent met veel scheten laten?

ik laat veel scheten ben een beetje molig dus komt hier door en wat kan ik hier aan doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

heeft er helemaal niks mee te maken: dik en dun laten even veel of even weinig 'scheten". Je darmen worden gewoon erg geprikkeld door iets, waardoor er gasvorming kan ontstaan. dat kan door voeding, drank maar ook door psychische oorzaken.
let eens een tijdje op oorzaak en gevolg, zodat je kan zien waardoor het mogelijk kan komen. Is het na het eten of drinken van een bepaald iets, dan kan je hiermee voorzichtiger omspringen
Is het in de buurt van een bepaalde persoon of in een bepaalde situatie, dan kan je te weten komen dat dat je blijkbaar onder spanning brengt.
Als het blijft voortduren misschien toch even langs de dokter gaan, het kan ook wijzen op een ernstiger aandoening.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, het licht niet aan je gewicht, maar aan je voeding. Bepaalde voedingsstoffen, vooral bonen en koolsoorten zorgen voor gasproductie in de darmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Licht = ligt.

Zonder meer info over wat je eet en drinkt op een dag kan ik niet zeggen waar het specifiek aan ligt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je postuur uitmaakt hierin. Het heeft eerder te maken met je voedingspatroon, en met het functioneren van je darmen. Wanneer je veel gasvormende producten eet zoals koolsoorten, bonen, prei, ui, of veel koolzuurhoudende dranken gebruikt, zul je vaker scheten moeten laten.

Ook kan je manier van eten en praten uitmaken: als je veel lucht inslikt gedurende de dag, bijvoorbeeld omdat je snel eet, of omdat je door een rietje drinkt of door bepaalde adem- en spraakgewoontes, krijg je ook meer lucht in je darmen. Daarnaast zal een gezonde darmflora (dus een goed evenwicht van goede bacteriën, schimmels, etc.) ervoor zorgen dat je minder snel winden moet laten. Een gezond voedingspatroon kan hierbij helpen, en ook zijn er van die yoghurtjes in de handel met goede bacteriën, hoewel nooit is aangetoond dat hiervan je darmen echt gezonder worden (wél dat het kan helpen bij een slechte stoelgang). Gewone yoghurt is ook goed voor je darmen.

En tenslotte zullen sommige mensen gewoon gevoelige darmen blijven hebben met veel gasvorming, wat zij ook doen aan hun voeding of andere gewoontes. Je kunt er dus niet altijd iets aan doen als je veel windjes laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewicht is wel degelijk een indicatie dat je meer winden laat.
Daar de dikkere onder ons dat niet worden van water drinken zal een dikkere door zijn voedingsgewoonten vaak meer winden laten dan een "goed"op gewicht zijnde persoon.

Een molliger type dat weer gezond gaat eten zal dan ook rap zijn winderigheid zien afnemen.

(ervaringsdeskundige)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overmatige consumptie van vet voedsel is eigenlijk landschappelijk bewezen te produceren teveel gas bij de mens. dus theoretisch ja. Een grote meerderheid van mensen met overgewicht overgewicht door het eten van vet voedsel regelmatig dus het zou kunnen zeggen dat dikke mensen smellier gas dan dunne mensen. Dit zou echter een ruw verklaring in het openbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die dun is zou niet automatisch gezonder en minder eten.
Het hangt ervan af wat er allemaal gegeten wordt. Zelf heb ik ook perioden gehad dat ik de hele dag stinkende scheten liet. Toen ben ik er eens op gaan letten met eten. Ook bij vrienden merkte ik toen op wanneer ze scheten begonnen te laten. Het kwam vooral door lang houdbaar gemalen vlees, zoals boterhamworst, gebraden gehakt op brood, of na rookworst, frikandellen en andere snacks.
In combinatie met de bekende gassende groenten gaat het nog erger stinken...