Schilferende jeukende hoofdhuid, wat is het nou?

Ik heb al jaren last van een jeukende hoofdhuid met kleine doch zichtbare witte en gelige schilfers. Soms zitten die overal, soms voornamelijk op één zijde en soms heb ik weinig schilfers meer. Mijn haren worden ook snel vet. Ik heb antiroos shampoo van Zarqa geprobeerd en shampoos tegen vet haar. Hielp niet. Ik was het zo min mogelijk en masseer de hoofdhuid niet teveel. Ik gebruik geen tot nauwelijks stylingproducten. Is dit gewoon roos? Het schijnt eruit te zien als meerdere lagen talg over elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Selsun schampo wat al geschreven is wel de oranje ,ps het fabeltje dat vaak wassen slecht is niet waar!het lang durig vet laten Vd hoofdhuid is een voedings bodem vr micro organismen schimmels enz dus jeuk en schilfers .leuk het niet ga naar een huid arts succes

Het beste antwoord

Schalp is een opeenhoping van geel-grijze, vettige schilfering op het behaarde hoofd. De schilferlagen stapelen zich op en uiteindelijk kan een ‘bergje’ van aan elkaar gekoekte schilfers ontstaan.
Schalp wordt vooral gezien bij mensen met seborrhoïsch eczeem van het behaarde hoofd.

Het belangrijkste onderdeel van de behandeling is het opweken van de dikke schilferlagen. Meestal gebeurt dit met een crème of oplossing die salicylzuur bevat. Nadat de schilferlaag verdwenen is volgt de gebruikelijke therapie voor seborrhoïsch eczeem. Deze omvat doorgaans een lokaal corticosteroïd en een shampoo met een gistdodende werking.

Wanneer het seborrhoïsch eczeem goed onder controle worden gehouden krijgt schalp nauwelijks de kans om weer terug te keren. Gebeurt dit toch is een hernieuwde behandeling met de salicylhoudende crème vereist.

Praat erover met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit heet berg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij baby's komt dit vaak voor. Daar wordt het volgende advies voor gegeven.

Wat kunt u zelf doen?
Masseer de hoofdhuid met een beetje babyolie, die laat dit een paar uur intrekken. Borstel daarna de schilfers voorzichtig weg en was het hoofd met babyshampoo. Als de behandeling een paar dagen achter elkaar wordt herhaald is de berg meestal wel onder controle. Neem, als de schilfers niet verdwijnen, contact op met de huisarts. Deze kan bepaalde zalfjes of lotions voorschrijven om de hoofdhuid mee in te smeren.

http://www.medicinfo.nl/%7B609040e2-ab14-4b56-b60b-ebe0d1358413%7D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roos is eigenlijk een schimmelinfectie:Probeer je hoofd eens regelmatig te wassen met Nizoral shampoo(volg de bijsluiter).Deze shampoo is verkrijgbaar in de apotheek.
Indien dit niet helpt ga eens naar een dermatoloog.
fremar
12 jaar geleden
Je zou een seleniumhoudende shampo uit kunnen proberen,b.v.Selsun of Elvive antiroos,ik heb ook jaren jeuk gehad,en met deze shampo,met Selsun was eerst de jeuk weg ,en een week later de schilfers, zo nu en dan moest ik hem weer gebruiken Elvive(die later in de handel kwam) bevat dezelfde stof maar is een stuk goedkoper en werkt ook
Zou dit niet werken ga even langs de huisarts.
Sukses!
12 jaar geleden
Er bestaan verschillende ´medicatie shampoos´ dit zijn niet gewoon anti roos shampoos als in de supermarkt of drogist maar deze kan je bij de apotheek kopen. Het is misschien verstandig om eerst even langs de huisarts te gaan. Deze kan je er waarschijnlijk een aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je het ook moet doen, maar dat is aan jou.
Vroeger toen ik nog een bos haar had, had ik hetzelfde.
Uit pure frustratie heb ik mijn haar gewassen met Aldi allesreiniger en afwasmiddel. Ik was er werkelijk na een tijdje vanaf. Maar goed, of dit de beste oplossing is weet ik niet, maar voor mij werkte het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem, vooral als mijn haar wat langer word dan word het bij mij erger. Langer dan 6 weken tussen kappersafspraken kan bij mij dan ook echt niet.

Ik heb veel verschillende shampoo's gebruikt en de enige shampoos waar ik een beetje succes mee had waren de antiroos van elvive (blauwe fles, oranje randje) en de sensitive variant van head and shoulders.

Iets wat ik ook vaak doe is na het douchen (omdat het na het douchen altijd het ergst is) ik gebruik een gezichtscreme en als ik mijn voorhoofd doe dan doe ik met mijn vingertoppen tot iets voorbij mijn haarlijn, voorzichtig dat niet gelijk mijn hele haar vet is natuurlijk, als ik dit doe direct na het douchen heb ik niet die schilfers voorop zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt het van anti-roos shampoo alleen maar erger. Dit soort dingen zijn vaak gisten of vormen van exceem, en dus geen roos.

Heb je het al eens aan je huisarts voorgelegd?

Ook kun je een tijd proberen om zonder shampoo haar te wassen, gewoon uitspoelen, en geen andere foam, gel, etc te gebruiken. Eczeem krijg meer kans als de natuurlijke (eigen) balans wordt verstoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals je verteld, lijkt het op een vorm van psoriasis. een vriendin van mij had dit ook en kreeg vd huisarts een vloeistof waarmee ze haar hoofd moest insmeren en dan uitspoelen, weet helaas niet hoe dit heet, zou je bij de huisarts kunnen navragen. wat haar wel hielp was shampoo gebruiken van dermolin, deze is te krijgen bij drogisterij en kost ongeveer 6 euro. laats heb ik deze shampoo voor iemand anders gehaald met dezelfde klachten en ook zij heeft er baad bij