Lucht afvoer naar buiten, hoe en wat is het beste?

Ik heb een verplaatsbare afzuig installatie ontwikkeld, de afzuiginstallatie is verplaatsbaar door middel van, zwenkwielen. De afzuig installatie beschikt over 2 Orcon MVS 15RH ventilatoren, deze kunnen elk 520 m3/h aan lucht afzuigen.
De afzuiginstallatie staat momenteel in een werkplaats van een zeefdrukkerij, de stoffen moeten (groten deels) afgevoerd worden, maar waar naar toe?
De bedoeling is, om de lucht naar buiten af te voeren, maar wat is slimmer, naar boven of toch naar de zijkant? De ventilator blaast koude lucht uit, en zal naar verloop van tijd van sterkte afnemen aangezien het een lange afstand moet afleggen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Inekez1
4 jaar geleden
Wat voor jouw situatie de beste oplossing is, is zo niet te zeggen. Dat hangt af van verschillende factoren. Houd in elk geval rekening met het volgende:
- probeer de afstand tussen afzuiger en afvoer zo kort mogelijk te houden en vermijd daarbij scherpe bochten.
- houd rekening met buren en openbare weg mbt de plaats van de afvoer. De lucht mag geen overlast veroorzaken.
- houd rekening met de wind. De lucht uit de afvoer moet goed kunnen verwaaien en niet in een hoek tussen gebouwen blijven hangen.
- maak je een afvoer in de muur, dan kan het gebeuren dat de wind er een keer recht op staat en de lucht harder naar binnen wordt geblazen dan dat je afzuiger het naar buiten kan krijgen. Je hebt op dat moment dan geen werkbare afzuiging en zult bij harde wind uit een bepaalde richting moeten besluiten om op dat moment niet met gevaarlijke stoffen te werken.
- kan er mag er een gat in dak of gevel?
- voor bedrijven gelden andere regels dan voor woningen. Check bestemmingsplan, apv etc.

Antwoorden (1)

Een doorvoer in het dak is de beste oplossing. Bij een afzuiginstallatie heb je altijd te maken met afvoer van ongewenste stoffen (gassen). Die wil je niet door de achterdeur naar buiten en door de zijdeur weer naar binnen krijgen. Let op, mogelijk moet je de uitgestoten lucht eerst filteren, voordat deze naar buiten mag!!!!!!