Gaat mijn krachtverlies wel over?

Hallo beste mensen, ik ben Samir, een jongen van 16 jaar. Ik zat 2 weken geleden te mastruberen, toen ik klaarkwam kreeg ik enorme pijn aan me linkerhand. Ik begon te trillen, en ik kreeg krachtverlies. Maar ik heb nu een paar dagen geleden weer gemastrubeert, en heb ik ontdekt dat de pijn niks met het mastruberen te maken heeft, maar dat ik me linkerhand te lang op de zelfde manier, en te stijf hield (want ik rukte met rechts). Sinds dien heb ik krachtverlies en is bijvoorbeeld een blikje lastiger te pakken. Nu heb ik ook vaak pijntjes in me lichaam zoals bij me borstkas of ergens anders. Ik ben bij de dokter geweest en daar hebben ze me bloed geprikt, er is niks gevonden in mijn bloed. Nu vraag ik me af of dit ooit wel overgaat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dus krachtverlies sinds de eerste keer dat ik pijn kreeg in me linkerhand!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Die kracht kun je wel terugkrijgen, maar dan zul je je handen moeten trainen, dit kan met behulp van een knijpveer (te koop bij sportzaken) of een tennisbal, zorg wel dat deze nieuw is en dan moet je er regelmatig mee trainen. Knijp er in, doe dit eerst 10 keer en bouw dat iedere dag op met 3 extra knepen. Je zal merken dat dit je steeds makkelijker af gaat. Gaat dit na een tijdje nog niet makkelijk, ga dan terug naar je huisarts en vraag eventueel een verwijzing naar de fysiotherapeut (met verwijzing wordt een aantal keren vergoedt door je zorgverzekering).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreselijk voor jullie, om je moeder zo ziek mee te maken, gelukkig dat het beter met haar gaat. Conditie moet je opbouwen, begin met korte stukjes hardlopen en ga steeds een stukje verder. Let op je voeding en rust voldoende. Door spanning kun je ook minder energie hebben, maar dat zou nu toch wel weer op te bouwen moeten zijn. Ga ervoor, geloof er in dat je het kunt.
Succes!
Repetitieve bewegingen zijn berucht voor het veroorzaken van spier- en gewrichtsklachten. Vroeger heette dat RSI, (repetitive strain injury, ook wel 'muisarm') tegenwoordig valt het onder CANS: complaints of arms, neck and spine. Dat is trouwens een vrij brede groep klachten, zowel 'gewone' overbelasting als pees- en slijmbeursontstekingen of drukneuropathieën (druk op een zenuw) kunnen daar onder vallen.

In jouw geval is natuurlijk niet te zeggen dat er precies aan de hand is met je arm, maar in elk geval lijkt het me duidelijk dat er een link is met repetitieve bewegingen. Bedenk dat de spieren in je onderarm veel minder sterk zijn dan bijvoorbeeld in je been of zelfs je bovenarm. Hoe groter de spiergroep, hoe meer ze aan kunnen. Ga je je specifiek je handen en onderarmen repetitief bewegen, zal dat eerder klachten geven dan wanneer je je hele arm gebruikt. De klachten gaan bijna altijd over, maar niet altijd vanzelf

Dit type blessure geeft o.m. tintelingen, krachtsverlies en pijn, vaak vooral bij specifieke belastingen. Je spieren trainen is goed, maar vooral de grotere spiergroepen. Fitness of zwemmen bijvoorbeeld is bij dit soort klachten meestal beter voor je armen dan specifiek oefeningen doen voor je onderarm. In z'n algemeenheid is het vaak goed om sporten te doen waarbij je wat aan je conditie werkt (zelfs wandelen is al goed) en verder te éénzijdige en repetitieve beweging te verminderen of in de beginperiode als het veel klachten geeft zelfs te vermijden. Als je last krijgt bij het werken met de PC of schrijven zou je eens naar je houding en de ergonomie van je werkplek kunnen (laten) kijken. Ik zal je niet vertellen dat je maar niet moet masturberen als je er last van krijgt, maar vermijd wel dingen die je klachten echt verergeren. Zoek eens een andere houding, en wissel vooral ook bewegingen af. Of koop een vibrator (nee, dat is niet alleen voor vrouwen) zodat je je hand wat minder zwaar belast.

Als je veel klachten hebt ook in het dagelijks leven - en dat lees ik wel in je vraag - dan is het goed om begeleiding te zoeken hierin, bijvoorbeeld door een fysiotherapeut. Als de klachten heel ernstig zijn, kan een uitgebreidere behandeling nodig zijn bijvoorbeeld bij de revalidatie, maar die beoordeling laat ik graag aan je huisarts over. Ga gewoon terug naar je huisarts en leg uit dat je nog steeds klachten hebt. Die zal je misschien doorverwijzen voor fysio (onder de 18 jaar heb je een verwijzing nodig) of iets anders adviseren.