Weet iemand iets over "calcificatie van de schouder"? Ik kan weinig informatie vinden op internet hierover. Tips zijn ook heel welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik citeer:
"Verkalking/ calcificatie van de schouder
Deze aandoening komt meestal voor bij patiënten die ouder zijn dan 40 jaar, meer bij vrouwen dan bij mannen. Om onbekende redenen (evt. slechtere doorbloeding van de pees) wordt ,vooral in de (supraspinatus)pees (deel van de rotatorenmanchet), kalk afgezet. Dit leidt regelmatig tot ontsteking van de slijmbeurs en de daarmee verbonden klachten. Dit kan tot ernstige pijnklachten leiden, waarschijnlijk als gevolg van kalk in de slijmbeurs.
Dit heeft weer als gevolg men het bewegen van de schouder gaat vermijden en dan wordt de klacht alleen maar erger. "

"Er worden klassiek drie stadia in deze “ziekte” doorgemaakt.

In de vormingsfase zijn er relatief weinig klachten, soms ontstekingsverschijnselen in de pezen die pijnlijk kunnen zijn. Soms is er nachtelijke pijn of ongemak bij het liggen op de schouder.

In de tweede fase is de kalkneerslag aanwezig en geeft meestal alleen last bij bepaalde overbelastende activiteiten. Vooral met de arm in de hoogte werken kan dit uitlokken (zoals bv een plafond schilderen). Na enige tijd rust verdwijnt de pijn.

In de derde fase kan de kalk ‘uitbreken’, net zoals een zweer. De kalkneerslag is als pasta; het is geen steen! Wanneer de pasta uitbreekt, is het als een tube tandpasta die uitgeduwd wordt! De calcium komt dan terecht in de ruimte tussen de kop van de bovenarm en de beenderige machet die de schouder omgeeft (het acromion). In deze ruimte bevindt zich een slijmbeurs, en deze gaat door de calcium heel hevig ontsteken. Deze fase is bijzonder pijnlijk.

Warmte en pijnverlichtende kine helpen om de pijn meer draaglijk te maken.

De pijn dient onder controle gehouden te worden door simpele pijnstillers zoals paracetamol, aspirine of anti-inflammatoire middelen.

De calcium kan met heel kleine beetjes vrijkomen en zo altijd opnieuw en vrij langdurig voor hinder zorgen. Soms kan de pijn ook ondraaglijk zijn, ondanks vele pijnstillers."

Op de sites staat nog meer uitleg, ook over behandelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super dank je