Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Blaar op me hand en nu?

Heb een grote ope blaar op me hand doet veel pijn en wat moet ik nu doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst lichtjes afwassen met wasbenzine (geen spiritus). Dan een naald ontsmetten ook in de wasbenzine en aan de zijkant, net boven de aanhechting inprikken. Terugtrekken en leegduwen. Hierna gaat de huid afsterven en eronder groeit gewoon nieuwe huid weer aan: na 3 maanden zie je er niets meer van. I.p.v. wasbenzine kun je ook sodawater of mondwater gebruiken - maar hier heb ik als technicus iets betere steriele ervaringen mee want spiritus wil nog wel eens bedorven zijn en stinkt dan.

Ik maak er altijd een gaatje in, doe nooit aan ontsmetten. Hoewel het vast wel verstandig zou zijn hoor... Maar maak een zo klein mogelijk gaatje, en zorg dat hij niet openscheurt dan heb je er een dag of 2 last van.

Tip van m'n zus die in de verpleging werkt: de boel eerst ontsmetten door je hand een kwartiertje in lauwwarm water met wat Badedas of soda te houden. Vervolgens aan de lucht laten opdrogen, een beetje betadine erop smeren en afdekken met een stukje vet gaas. Dat eerste zorgt ervoor dat het niet gaat ontsteken en het vette gaas kun je makkelijk verwijderen zonder dat het aan de blaar blijft plakken. Zo trek je het niet weer open als je het gaas wilt verschonen of verwijderen. Dit werkte perfect bij de open blaren op mijn voeten, dus ik ga ervan uit dat dat op je handen ook wel het geval zal zijn. Beterschap in ieder geval.

Biogaze erop doen,verbandje erover. Is pijnstillend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100