Kunnen o-benen recht worden door te sporten?

ik heb altijd ietwat O-benen gehad. Enkels tegen elkaar en dan raakten mijn knieen elkaar absoluut niet. Nu sport ik veel (spierversterkende en balans oefeningen) en ik draag vaak steunzolen. Mijn knieen kunnen ineens tegen elkaar, maar ik het het gevoel dat alle botten in mijn benen een soort opgerekt zijn. Herkent iemand dit en wat moet ik nu doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Denk het niet.Dan is de vorm van een bouw.En de botten van de benen zijn dan in de vorm van een O.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als tiener zei mijn vader altijd dat ik mijn paard kwijt was, en de vrienden maakten grapjes en zeiden dat als ik naakt was, dan stonden mijn kloten tussen haakjes.

Zo groot was de ruimte tussen mijn benen, maar nu ik volwassen ben valt dat (gelukkig) reuze mee.
Of dat door sporten komt (ik heb ook aardig wat sport gedaan) of een betere houding (ik heb ook een paar jaar zolen gedragen) is moeilijk te zeggen, maar het feit is dat het groei van je botten nooit regelmatig is.
Eenmaal je botten volgroeid zijn, verwacht echter niet dat ze rechter gaan zitten. De vorm van de botten staat behoorlijk vast, het zijn je gewrichten die veranderen, en dat kan dus zorgen voor een verminderd (of juist vergroot) O-benen effect. Het is in ieder geval nooit verkeerd dat je banden en pezen versterkt worden door oefening, want dan gaan je gewrichten "vanzelf" een normale houding aannemen, en zullen je benen dus rechter staan. Niet de botten, maar de benen als geheel.
Het is uiteraard belangrijk dat je de juiste oefeningen doet, en dat je tijdens sporten een correcte houding aanneemt en goede sportschoenen gebruikt, anders kan het averechts werken.

Veel succes!