Een stoornis is bepaalde aandoening, en wel op psychisch vlak. Bijvoorbeeld stress stoornis, depressies, eetstoornis, autistisch spectrum stoornis etc.

Een handicap kun je nu niet meer zeggen over iemand, diegene moet dit zelf zeggen. Vroeger werd gezegd: je hebt een handicap als je beperkt bent. Bijvoorbeeld als je in een rolstoel zit, dan kun je niet lopen, dus dan ben je gehandicapt.
NU kun je dat niet zeggen. Alleen als diegene in de rolstoel zich beperkt voelt ómdat hij niet kan lopen, dan kun je spreken van een handicap.
Als de persoon in de rolstoel niks mist aan het lopen, en het wel prima vindt zo, dan is diegene niet gehandicapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat: "Als de persoon in de rolstoel niks mist aan het lopen, en het wel prima vindt zo, dan is diegene niet gehandicapt." Dan is hij wel degelijk nog steeds gehandicapt maar heeft leren leven met zijn beperking en het geaccepteerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je mag dus het woord gehandicapt niet meer zeggen.
Vroeger was dat wel. Nu is het zo (bijvoorbeeld): Ziekte/aandoening: geamputeerde benen
Beperking: kan niet lopen/staan/schoppen (en zo maar door)
Handicap: (en dit is per persoon verschillend, of het wel aanwezig is of niet, dus verschillende antwoorden)
Ja, ik kan nóóit met voetballen!!!!
Nee, ik kan ermee leven, ik mis mijn benen allang niet meer Het is tegenwoordig gewoon zo dat je pas gehandicapt bent (en dat bepaald diegene dus zélf) wanneer je je benadeeld VOELT. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehandicapt is vervangen voor beperking, maar iemand die zijn situatie geaccepteerd heeft is nog steeds beperkt, hoe je het draait of keert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook stoornissen kunnen een handicap zijn, Mensen met zwaar autisme hebben dus een stoornis wat tevens een verstandelijke beperking is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ja Mokummer, maar je mag niet meer spreken van gehandicapt, wel van beperkt. Dat staat ook in mijn uitleg. Niny, ja hoor, vragen mag altijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mokummer, handicap en beperking zijn 2 verschillende dingen..waarom begrijp je dat nou niet?
Beperking is als je iets niet of minder kunt, OOK autistische mensen kunnen een beperking hebben ja..Maar wij mogen niet meer zeggen: zij zijn gehandicapt..het is een heel ander iets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handicap is het Engelse woord voor beperking, Je hebt deels gelijk, het hoeft voor die persoon niet meer als een handicap/beperking te voelen. Je mag nog wel praten over een handicap je mag alleen niet meer zeggen dat iemand gehandicapt is. Ik gebruik zelf ook het woord beperking,maar ik vind het overdreven om het woord handicap te verbannen want het betekent gewoon beperking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mokummer, ik heb het over de maatschappij. Dit heb ik zo geleerd tijdens mijn studie. Wiki: ' Het verschil tussen handicap en beperking is klein, dit zorgt veel voor verwarring, de meeste mensen denken dat handicap een ander woord is voor beperking. Zo vinden de meeste mensen autisme een handicap, terwijl sommige personen die aan autisme lijden normaal begaafd zijn of zelfs hoogbegaafd, ze hebben een goed verstand, daarnaast kunnen ze ook goed bewegen, ze zijn kerngezond, maar kennen aantal beperkingen in het gewone leven tegenover mensen zonder autisme. Autisme is dus een beperking, maar er hoeft geen sprake te zijn van een handicap.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn werk is het begeleiden en ondersteunen van mensen met psychische stoornissen en mensen met een verstandelijke en lichamelijke beperking,Ik weet echt wel waar ik over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begeleiden misschien wel, maar aan je uitleg ed te zien, heb je niet geleerd hoe de woorden opzich in de maatschappij staan. Logisch, daar heb jij weinig mee te maken..
Lees mijn uitleg maar even, misschien is het dan duidelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zo zijn dat mensen die fout maken, maar dat verandert niets aan de betekenis, er is geen verschil tussen handicap en beperking, het betekent precies hetzelfde, dat er mensen zijn die dat zelf verkeerd invullen is iets anders. Verder klopt het ook dat gehandicapt niet meer gebruikt mag worden officieel, al wordt het in de praktijk nog wel vaak gebruikt . Dus dat er een klein verschil is klopt niet, er is geen verschil, alleen de taal is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er dagelijks mee te maken en weet als geen ander welke woorden in de maatschappij worden gebruikt. Je mag ook jouw visie houden dat is verder geen probleem. Ik wilde het alleen aanvullen e als jij het anders ziet heb ik daar verder geen moeite mee. Doe je de opleiding nog steeds ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben ermee gestopt. Maar jij geeft aan dat er geen klein verschil is, maar dat is dus wel. Zoals jij zelf ook al zegt: Verder klopt het ook dat gehandicapt niet meer gebruikt mag worden officieel.
Dat is sowieso al een verschil met een beperking. Daarbij is mijn voorbeeld van wikipedia heel duidelijk en waar. Het klopt dat het nog wel gebruikt wordt in de praktijk, maar er wordt wel meer gebruikt en gezegd in de praktijk, wat niet hoort haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder verschillen we niet echt van mening, alleen het woordje "gehandicapt"zien we anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, klopt. Nja, dan is in ieder geval duidelijk wat een stoornis is haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ik geloof meer in mijn kennis dan in wikipedia :-) Jammer dat je gestopt bent met je opleiding, deed je spw of sph ? En ben je wel gaan werken in die richting of doe je heel wat anders ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deed spw-jeugdzorg. Dit deed ik 'maar' 1 jaar. Daarna deed ik 1 jaar secretaresse, toen ben ik gestopt met school. Nu werk ik, en begin waarschijnlijk in februari met de opleiding Juridisch medewerker zakelijke dienstverlening. Ik weet EINDELIJK wat ik wil worden hahaha.
VMBO is zo voorbij gegaan, te snel keuzes moeten maken.
En ik vind teveel dingen gewoon te leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb er ook lang over gedaan voor ik precies wist wat ik wilde worden,maar heb mijn plekje nu wel gevonden.
Succes met je opleiding straks, wel afmaken he :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja, dit is 2 jarig EN BBL, dus dat scheelt wel voor mij denk ik. Uiteindelijk wil ik minimaal HBO-Jurist worden (dat is haalbaar) en het liefste advocaat :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België spreken we niet meer van "gehandicapten", maar van "personen met een handicap". Dit omdat we de persoon niet mogen vereenzelvigen met zijn handicap. Maar het woord "handicap" is (bij mijn weten) niet uit de woordenlijst geschrapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo denken we er in NL ook over inderdaad al spreken wij nu van mensen met een ( verstandelijke) beperking ipv handicap, maar in de praktijk wordt handicap ook nog wel gebruikt, alleen meer op een betere manier dan voorheen het geval was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik heel benieuwd, wanneer we het woordje "stoornis" óók niet meer mogen gebruiken.
Ik begrijp bovenstaande discussie, maar ik word er soms zo moe van, van die woordjesneuzelarij. Ver voordat ik hiervan wist, langngngng geleden, vertelde ik een psycholoog, dat mijn zoon, met "milde" vorm van autisme, een handicap had....helemaal te goeder trouw en onschuldig, me van geen kwaad bewust. Niks denigrerend of afkeurend bedoeld... WOOOOOOOOOO, dat was ZO FOUTTTTT!!!! Zucht....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten de diagnose is er ook NIETS mild aan Wendy.
de struggle is niet mild, het onbegrip is niet mild, het dagelijkse omgaan 'met' is niet mild, de strijd is niet mild en de emotie die het los kan maken al HELEMAAAAAAAAAAAAAAAL niet mild!! handicap, aandoening, stoornis, mild/zwaar of wat dan ook. het zijn allemaal #functie#beperkingen. de do's and dont's zijn overal te lezen, maar toepassen en ervaren.... dat staat nergens in een boekje helaas. dat is niet onder te verdelen in hokjes, naampjes etc. dus dat het FOUT FOUT FOUT FOUT is... mwoah... daar kan ik wel inkomen (ben het al zo vaak met je eens, gooi het nu eens op een andere boeg) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, DAT kan niet hè, dat je het niet met me eens bent. Dus we gaan nu echt tot op de bodem!!!: (hahahaha)
OF je begrijpt niet wat ik bedoel
OF ik begrijp niet wat je bedoelt
OF ? Uitgaande van de eerste mogelijkheid: volgens de psieg was ik heeeeeeel erg FOUT, want het is geen hándicap, het is een stóórnis.... ze werd bijna woest op me, dat ik dat woord "handicap" dúrfde te gebruiken (geen geintje hoor, was ècht zo)
Stoornis mag ik overigens nu ook niet meer zeggen, want het is een "beperking".... Ben je het nu weer met me eens dan? (slijmslijm). Oja, dat "mild"... dat woord wordt gebruikt, omdat mensen met bijvoorbeeld kernautisme naast het autisme vaak nog vele andere...oeps, wat moet ik nou zeggen.... ik hou het veilig: geestelijke en/of lichamelijke problemen hebben.
En als je het van die kant bekijkt, hebben mensen met PDD-NOS en Asperger (wat inmiddels ook allemaal op 1 hoop gegooid gaat worden of al is, heb ik begrepen) ECHT wel een milde vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toch een jaar geleden al ergens gezegd dat we binnen mum van tij alleen nog maar mogen spreken van 'bijzondere mensen' (verstandelijk gehandicapten) of 'mensen met een uitdaging'. In het Amerikaans gebeurt dat eigenlijk al ; daar worden verstandelijk gehandicapten aangeduid als 'special people', en zijn gehandicapten 'challenged'.
Nog gekker kunnen ze het volgens mij niet maken, of ze moeten helemaal doorschieten naar 'geluksmensen' en 'mensen met een extraatje'.
En ondertussen blijven ze gewoon gehandicapt, hoe leuk je het ook versiert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Een cursus die zoonlief heeft gevolgd heet: "Ik ben Speciaal"... en dan óók nog met een hoofdletter.
Nou is hij voor mij zeer zeker Speciaal, Zéér Speciaal zelfs, maar uh... waarom zijn mensen met autisme Speciaal???? In die cursus werd er ook specifiek de nadruk op gelegd.
Het werd niet eens begrepen, toen ik probeerde dat uit te leggen! Net als bij beroepen als werkster, vuilophaler etcetc: we maken er een moeilijk, liefst ook nog Engels, woord van.
Om over "huisvrouw" dan maar helemáál te zwijgen.
Pffffffffffff........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy..wat maak jij je druk zeg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*proest*... ja, je hebt helemaal gelijk.
Soms kan ik me erg druk maken om dat soort dingen en kennelijk triggerde "iets" dat gevoel.
Geeft niks, ik ben het weer kwijt ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijpelijk hoor ;) Haha
Bij een stoornis heb je iets wat afwijkt van anderen. Er zijn veel verschillende soorten stoornissen. Ze kunnen samenhangen met de geestelijke, emotionele of lichamelijke gesteldheid van een persoon. Als het functioneren op belangrijke dagelijkse levensgebieden erdoor wordt belemmerd dan kan je spreken van een ziekte. Van een stoornis kun je vaak genezen, maar niet altijd.

Een handicap is geen wetenschappelijk begrip, maar maatschappelijk. Het woord duidt op het maatschappelijke functioneren van een persoon. Met name zijn of haar capaciteit om zelfstandig te leven en te voorzien in het eigen levensonderhoud. Het woord is afgeleid van de Engelstalige uitdrukking "cap in hand" (pet in de hand). Met andere woorden, een gehandicapte was een bedelaar. Daardoor wordt het tegenwoordig in Engelstalige landen als beledigend beschouwd.

Een handicap is een permanente en onomkeerbare eigenschap die onder bepaalde of alle omstandigheden nadelig is voor het functioneren. Maar hoe lastig een handicap is kan per situatie verschillen. Er zijn zeer succesvolle blinde popsterren. Uitzonderlijk lang zijn is een handicap in een huis met een laag plafond, maar juist een voordeel in het basketbalspel.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er vrij veel van maar dat het komt van "cap in hand" wist ik dan weer niet :-)
Weer iets geleerd.
Leuk om te weten. Dank je wel! +
Ik heb zelf zowel een stoornis (autisme) als een handicap (ik zit in een rolstoel want ik kan niet goed lopen). Ik zit ook op een speciale school en ik kan uit ervaring zeggen dat niemand die zelf gehandicapt is (of een stoornis heeft), het verschil zelf ziet. en niemand zal er boos om worden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen verschil tussen #een# stoornis en #een handicap#

een stoornis is een ander woord voor een afwijking van de gezonde lichamelijke en gestelijk toestand.

alle varianten zijn #een# aandoening en een afwijking van de gezonde toestand van lichaam of geest.

het is een overkoepelend begrip voor de verzameling van symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps, letsels en vormen van RSI.

mensen denken bij een handicap meestal aan iets zichtbaars (rolstoel, iets aan de ledermaten, een ander uiterlijk zoals b.v. bij downsyndroom)

bij een stoornis denkt men vaak aan een geestelijke beperking die niet zichtbaar zijn, terwijl dit ook lichamelijk wel degelijk lichamelijk kan zijn.

een handicap #kan# voortkomen uit een stoornis, maar een stoornis is (op welke manier dan ook) altijd #een# handicap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.'s. Een handicap hoeft niet altijd negatief te zijn, handicap staat voor " afwijking" . Maar dan is de vraag wie heeft et bepaald wat normaal is. En wanneer heb je dan een afwijking. Pas op het moment wanneer je anders bent dan de gemiddelde mensen.