water koken, af laten koelen, dan een borrelglaasje pakken, water erin doen en het glaasje tegen je oog aan zetten en uitspoelen..zonodig enkele keren herhalen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval zou ik contact op nemen met de huisartsenpost om verdere oogstschade te voorkomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Sommige ‘vuiltjes’ zijn gevaarlijk voor het oog, zoals hout splintertjes, staal splintertjes, beton korreltjes, glas splintertjes, of andere harde deeltjes. ‘Stofjes’ die vast blijven zitten, moeten door een huisarts of soms zelfs door een oogarts verwijderd worden. Soms is het beter om meteen contact op te nemen met een arts, bijvoorbeeld:

* Als u minder goed kunt zien met het oog
* Als het vuil niet uit het oog wil (blijf dan niet zelf wrijven of proberen)
* Als er bloed in het oog te zien is
* Als elke beweging van het ooglid pijn doet
* Als het vuil op het hoornvlies zit
* Als u met metaal gewerkt heeft of als het vuil mogelijk betongruis of iets anders hards/scherps is
* Als er een verschil is in de afmeting van de pupillen van het oog (die behoren namelijk allebei even groot te zijn)
* Als u met chemicaliën gewerkt heeft (dan altijd het oog allereerst goed spoelen)
* Als u een vonk in het oog heeft gekregen bij slijpen of andere werkzaamheden waarbij vonken kunnen rond spatten
* Als u dacht het vuiltje verwijderd te hebben maar het oog gaat (meer) pijn doen en/of blijft tranen, en/of wordt roder en/of het oog wordt dik
* Als u het niet vertrouwd

Als klachten na 24 uur niet over zijn gegaan, moet u ook altijd een arts raadplegen, zelfs als het voelt alsof er alleen maar iets kleins in het oog zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aluminiumfolie kan best scherp zijn, ik raad aan het even bij de ehbo te laten verwijderen. Dan kunnen ze meteen kijken of er geen schade aan je hoornvlies is, en of je misschien een paar dAgen moet druppelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees voor ehbo: huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de pijn te verzachten met een warm compres dat je maakt door een zakje kamillethee erop te leggen of losse kamille met kokend water te overgieten, iets af te laten koelen en er een wattenpad of doekje in te drenken en op je oog te leggen. Kamille helpt nl. goed tegen ontstekingen. Het kan echter ook zijn dat een scherpe rand van het papiertje je oog beschadigd heeft. Hier zal dus echt de dokter naar moeten kijken, ook als niets de oogpijn verzacht. Hij zal de juiste zalf of druppels dan voorschrijven.
amc