Is Hodgkin te zien bij een bloedonderzoek?

En wat kan een oorzaak zijn van meerdere opgezette klieren in de hals en lies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als antwoord op je tweede vraag: dat kan door héél veel verschillende oorzaken komen, waarvan de meeste niets te maken hebben met kanker.

Het beste antwoord

hodgkin is te zien in een bloedonderzoek in een bepaald stadium. er zal dan worden gekeken naar het volledige bloedbeeld. het wil echter niet zeggen dat afwijkingen in bepaalde waardes duidt op hodgkin!

om hodgkin vast te stellen is er meer nodig. er zal een anamnese worden doorgenomen, er zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden, er wordt een lymfeklierbiopt genomen, en er zal een aanvullen onderzoek worden gedaan waarbij in het bijzonder word gelet op de immunofenotypering.

maar ook van alle bacteriële of virale infecties kunnen je klieren opzwellen.
de klieren zwellen op als ze bezig zijn om ziekteverwekkers te doden. klieren zitten onder andere in uw hals, uw liezen en onder uw oksels.

het is niet moeilijk te bedenken dat een verkoudheid oorzaak kan zijn hiervan, maar ook een bacterie die in een klein wondje is gaan zetten waarvan je niet eens weet dat het ontstoken is maar je lichaam wel hard werkt om de ontsteking te lijf te gaan.

ik denk dat jij beren op de weg ziet om gelijk van een ernstige ziekte uit te gaan. mocht je bij opgezette klieren ook andere klachten hebben is een bezoekje aan de huisarts verstandig.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat wij hier antwoord op kunnen geven. Of het moet van een medisch geschoold iemand komen. Het antwoord dat ik je zou willen geven is: ga naar de dokter, die kan je er iets zinnigs over zeggen. Is trouwens beter voor je gemoedsrust ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hodgkin is alleen te zien in het bloed als ze er naar zoeken, d.w.z. bij een doorsnee bloedonderzoek wordt er niet gekeken naar de witte bloedlichaampjes (of het sterk is verhoogd)!
Verder kunnen opgezette klieren wijzen op een ontsteking elders in het lichaam. In de klieren verzamelen zich stoffen om de ontsteking aan te vallen. De ontsteking zit dan vaak bij de plek van de opgezette klier. Dat wil zeggen, in de nek; ergens in het hoofd of nek een ontsteking. In de liezen bijv. ergens in de benen een ontsteking. In het midden van het lijf, gaan de klieren in de oksels opspelen.
Verder gaat deze ziekte vaak gepaard met sterk gewichtsverlies....maar sowieso als je het niet vertrouwd, naar de dokter gaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat een vermoedelijke diagnose wordt nagegaan door een biopsie. Dat is een deel van de opgezette klier uitnemen en onderzoeken. Dat is een ervaring van ruim 20 jaar geleden. Toen bleek dat er 4 varianten waren van de ziekte van Hodgkin. (dus niet non-Hodgkin)