Ik heb pijn aan mijn enkel, wat is het en hoe moet ik het behandelen ?

Hallo, ik heb begin deze week gaan voetballen en bij mijn eerste trap, kreeg ik lichte pijn aan de buitenkant van mijn linker enkel (steunbeen bij het voetballen) toen ik thuis kwam kon ik er amper op lopen het doet erg veel pijn. Zou er hier iemand weten wat ik heb aan mijn enkel en hoe ik het moet behandelen. ik leg iedere dag ijs en heb een plakker met pijnstiller op geplakt maar dat helpt niet erg veel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al aan de huisarts gedacht? Dit is de aangewezen persoon om een diagnose te stellen en een behandelingsplan voor te stellen.
Erna55
8 jaar geleden
De huisarts kan door duwen en trekken en bekijken een goede diagnose stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4/5 dagen later en je kan er nog steeds niet op lopen? --> huisarts Pijn erg genoeg dat je er pijnstiller op doet --> huisarts Mogelijk is een paar weken rust voldoende,
misschien is het net iets erger en mag er drukverband of zelfs gips om. Het is wel je enkel, daar wil je niet de komende jaren of langer last van blijven houden. ps. voelt die plek warm aan als je er geen ijs op doet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
idd huisarts. Waarschijnlijk kun je pas na het weekend terecht, omdat dit al enkele dagen bestaat is er geen gillende haast meer bij. Maar ondanks dat is je huisarts de aangewezen persoon voor zulke dingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zal ik wss maar binnen 2 weken naar de dokter kunnen gaan. Ik vertrek namelijk maandag op kamp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en misschien nog iet belangrijks, mijn enkel heeft nooit dik gezeten, warm gehad. Maar soms kraakt het een beetje. Het is de buitenkant van mijn enkel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je er nu redelijk normaal (met een beetje pijn) mee lopen of niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja het gaat wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huisarts(enpost) blijft mijn advies, leg je verhaal kort telefonisch uit en je mag waarschijnlijk dezelfde dag nog langskomen. Aan de andere kant kant gaat het beter. (ik dacht eerst dat je nu ook niet meer mee kon lopen)
Hangt er wel vanaf wat je gaat doen op kamp..
Pijnstillers zou ik niet gebruiken zonder dokters advies, anders wordt de kans groter dat je doorloopt met iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
op kamp horen ze een begeleider te hebben die minimaal EHBO of BHV heeft. die zou er naar kunnen kijken. Ook zal de eigenaar van de accomodatie wel een arts in de buurt weten. Op vakantie hoef je niet persé naar je eigen huisarts, als je maar ziektekostenverzekeringsgegevens bij je hebt.

Antwoorden (2)

Ik sport regelmatig en heb soms hier en daar wat pijntjes. Ik adviseer je om een fysiotherapeut te zoeken die je kan helpen. Ik heb een goede fysiotherapeut die mij altijd oefeningen meegeeft voor thuis, zegt wat ik wel en niet kan doen en masseert/taped bijv. mij knie in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sowieso even mee naar de huisarts, das altijd het beste. Wat ik zo op afstand kan beoordelen, als ook de enkel gezwollen is, is dat je een gescheurde enkelband hebt. Dit betekent tegenwoordig dat je wel mag belasten maar tot je grens. Beste te belasten voorlopig met tape om je enkelgewricht. Belast je teveel dan kan een dubbele scheuring ontstaan. Klachten houden 1 a 2 weken aan en dan verdwijnt het. Zeker even niet mee gaan voetballen, voor zover dat al ging
De zwelling kun je verminderen door er een ijscompress (of washandje met ijsblokjes) op te houden.
Nazorg... Wanneer je weer hersteld bent, is het goed met blote voeten of met bijv, kung fu schoentjes over ongelijk terrein als gras lopen regelmatig. Hier worden de banden sterker van. Draag je hoge schoenen dan wordt de boel juist slapper, en blijft het helemaal een zwakke plek. Ik heb vier keer mijn enkelband gescheurd bij sportiviteiten. 1 keer dubbel. nadat ik deze dingen ben gaan doen heb ik geen scheuring meer gehad. Wel heb ik slappe banden overal in mijn lichaam, Instabiel dus. Daarom mag ik geen spring en rensporten doen. Mede om die reden even naar de huisarts, met inderdaad een eventuele doorverwijzing naar een fysiotherapeut, maar das lang niet in alle gevallen nodig