Harde trap in buik. 3 uur later nog steeds pijn, wat kan er mis zijn?

Het was een behoorlijke zware trap recht in mijn buik.
De pijn word ook steeds erger, al gaat het wel steeds lager zitten. Geraakt iets hoger dan mijn navel en nu ligt het zeker 10 centimeter lager.
Andere keren dat ik in mijn buik geraakt werd, verdween de pijn na een half uur maar nu gaat dit al 3 uur lang zo.
Wat kan er mis zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.6K

Antwoorden (3)

Voelt het alsof de pijn echt binnenin zit of net daarbuiten? Als het daarbuiten is dan zou het best kunnen zijn dat er een spier beschadigd is. Als een spier geraakt wordt door een stomp voorwerp of stoot kan er een inwendige kneuzing ontstaan, al dan niet gepaard gaande met een onderhuidse bloeding. Als het voelt alsof de pijn echt binnenin je lichaam zit en het wordt steeds erger, dan zou ik een dokter raadplegen. Wellicht dat een van je organen beschadigd is geraakt door de trap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou met een inwendige bloeding kunnen zitten,in elk geval zo vlug mogelijk naar de dokter.
fremar
11 jaar geleden
Verschillende klachten kunnen optreden na een stomp buiktrauma.
Ademhalingsprobleem. Bij een buiktrauma heeft men in eerste instantie moeite met ademhalen.
Ernstige pijn rondom de gekwetste plek. Pijn in de buik en dan specifiek rondom de geraakte plek ontstaat direct na het trauma.
Vaak ligt iemand met buiktrauma met de benen opgetrokken en de armen in de buik gedrukt. Door het trauma verkrampen de spieren waardoor de benen opgetrokken worden.
De klachten kunnen in meer of mindere mate aanwezig zijn afhankelijk van de zwaarte van het trauma.
Wat kan ik zelf doen?
In de meeste gevallen is er niets ernstigs aan de hand na een buiktrauma. Flink diep inademen is vaak afdoende om de klachten zo snel mogelijk te doen verdwijnen. Zo nodig kan met hulp de handen in de lucht worden gehouden voor een beter resultaat. Haal diep adem door de buik zodat de spieren weer even uitgerekt worden. Doe dit wel rustig. Als er geen verlichting van de klachten optreedt door deze maatregel kan is het nodig zo snel mogelijk eerste hulp te regelen. Bij een inwendige bloeding is het van belang snel te handelen zodat het slachtoffer niet te veel bloed verliest. Een inwendige bloeding kan vastgesteld worden door een buikonderzoek en aanvullend onderzoek zoals een echo en een CTscan.
Afhankelijk van de oorzaak wordt de behandeling ingezet. Bij ernstige gevallen zal zo nodig tot een operatie worden overgegaan.