Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor verkoudheid heerst er momenteel??? Het lijkt bij iedereen wel bronchitis te worden!

Zie mijn vraag. Er heerst hier (in de buurt van Utrecht) een nare verkoudheid die op de onderste luchtwegen slaat. Wat mag dit voor virus zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Verkoudheid of acute virale nasofaryngitis is een infectie van de bovenste luchtwegen (neus en keel) door een virus (meestal een rhinovirus of coronavirus).

Bij een doorgemaakte verkoudheid is er een levenslange immuniteit voor dat specifieke virus. Er zijn echter honderden verschillende soorten virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken. De meeste zijn rhinovirussen, maar er zijn ook andere verwekkers, zoals het coronavirus, para-influenza virus, respiratory syncytial virus, adenovirus, enterovirus en metapneumovirus.

Een verkoudheid is de meest voorkomende infectie bij mensen; er zijn gemiddeld twee à vier infecties per jaar bij volwassenen. Schoolgaande kinderen kunnen soms twaalf keer per jaar verkouden worden. De meest efficiënte manier om infectie te voorkomen is handen wassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
22-02-2019 Ik heb begrepen dat het verkoudheidskansenvirus wat nu heerst inderdaad heftig is en lang aanhoud. Zelf voel ik hem met name stralen in mijn benen, buik. en keel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding