De zenuwen van keel en neus lopen vlak langs de gehoorgang naar de hersenen.

Bij sommige mensen lopen die zenuwen zo dicht langs de gehoorgang, dat je ze kunt prikkelen wanneer je met een wattenstaafje je oor schoonmaakt. De zenuw die van keel/neus naar de hersenen loopt wordt dan halverwege gestimuleerd.

Door die stimulatie ontvangen de hersenen een signaal van de betreffende zenuw. De hersenen zien alleen dat signaal; ze kunnen niet achterhalen wáár of waardóór dat signaal is ontstaan. Ze interpreteren het signaal daarom alsof het op de normale manier is ontstaan, namelijk door een prikkeling aan het begin van de zenuw, dus in de keel of in de neus.

(Anders uitgelegd: als er iets in jouw neus kriebelt, krijgen jouw hersenen een signaal van een bepaalde zenuw. Nu krijgen ze ook een signaal van diezelfde zenuw. Jouw hersenen zullen dus denken dat er iets in jouw neus kriebelt. Dat het signaal in dit geval ergens halverwege de zenuwbundel is opgewekt, kunnen jouw hersenen niet weten.)

Of je hier "last" van hebt, ligt er maar net aan hoe dicht de betreffende zenuw bij jou langs de gehoorgang loopt, en ook welke zenuw (die vanuit de keel of die vanuit de neus) daar loopt. Dat is ook de reden dat het links en rechts kan verschillen: dan loopt aan de ene kant die zenuw wat dichter langs de gehoorgang dan aan de andere kant.

Cryofiel