Is trombosewondroos iets wat tegelijkertijd ontstaat, hoe ontstaat het en wat kan er tegen gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K
Antoni
9 jaar geleden
Tegelijkertijd met wat (anders)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee, dat wondroos en trombose tegelijk 1 klacht is op 1 en dezelfde plek. Geen aandoening was er vooraf

Het beste antwoord

Trombose en wondroos zijn twee verschillende aandoeningen. Uiteraard kun je ze beide hebben.

Trombose is een aandoening waarbij er in de aderen bloedstolsels gevormd worden. Deze stolsels kunnen voor verminderde bloedtoevoer zorgen. Dus als je een stolsel hebt in een ader die naar je toe gaat, dan kan het zo zijn dat je onderbeen te weinig zuurstof krijgt.

Wondroos is een acute bacteriële ontsteking van diepe huid en het onderhuidse vetweefsel. (een bacterie die binnendringt door een wondje in de huid)

Ze hebben beide symptomen die erg veel op elkaar lijken. (rode/paarse vlekken, zwellingen, pijn)

In principe hebben ze niks met elkaar te maken. MAAR trombose in bijvoorbeeld je been kan er wel sneller voor zorgen dat je wondjes aan je been hebt (droge huid, wondjes door de zwellingen, huid staat op spanning) en dan kun je dus een infectie krijgen. Het komt dus wel vaker voor dat mensen met trombose ook wondroos krijgen.
Daarom moeten mensen met trombose vaak ook de huid vet houden met zalf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, die twee aandoeningen ontstaan niet gelijk. Op de huid leven vele honderden bacteriën en als aan bepaalde voorwaarden worden voldaan, dan kan dankzij een van die bacteriën al wondroos ontstaan. Het is een gevaarlijke aandoening die deskundige behandeling vereist. Ik heb meegemaaktt dat iemand binnen een week overleed toen ze behandeling maar malligheid vond en weigerde.
Heb je al trombose, dan is wondroos een ongewenst extraatje.
Bij ontstaan van wondroos zijn een aantal voorwaarden : matige/slechte lichaamsconditie, hoedanigheid van de aderen, ergens een wondje/ontsteking op de huid, zeker op de voet of op het been. Wat ertegen gedaan kan worden: eerst naar de dokter( belangrijk) en dan antibiotica. De vraag over deze aandoening is op GV eerder besproken.