Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom is mijn ontlasting zo dun?

Ik eet gezond, maak alles vers zonder pakjes en zakjes.
Ik mijd suiker en tarwe, sport 3x per week.
Ik ga regelmatig naar de wc ( alleen smorgens na het opstaan)
Maar dan is het net waterdunne diaree.
Ik moet dan ook elke 10 minuten opnieuw.
Soms 2, soms 7 keer.
Waarom?
Ik heb wel een prikkelbare darm.
Ik ben bang, dat hierdoor de vitamines en mineralen geen kans krijgen om opgenomen te worden.
P.s dit is niet iets nieuws maar dit is al jaren zo.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb dit ook nog soms , al een tijdje , ook na gezonde voeding (groeten fruit vezels ...) maar dit is de laatse tijd al beter. Dit zal idd iets met de opneembaarheid van onze darmen te maken hebben. je vermijd tarwe ?? dit is juist goed , veel vezels zijn goed (plantenvezels en tarwe) zowiezo overmatig alcoholgebruik en kant-en-klare maaltijden beperken. Toegevoegd na 10 minuten: of miscchien heb ik ook al jaren een allergie waar ik niet van weet ! :)

Je dikke darm haalt vocht uit je ontlasting. Heb je misschien ooit laxeermiddelen geslikt (met grote hoeveelheden)? dit kan namelijk voor een luie darm zorgen, en dat betekent dat ie niet meer 'kneed'. Als dit het geval is, kan je er volgens mij niet zo veel meer aan doen. Anders even naar de dokter gaan...

Diarree kan een hele reeks oorzaken hebben. De huisarts kan daarop testen, of je eventueel doorverwijzen. Je fixeert je nu op die tarwe (heeft iemand trouwens goed gekeken naar coeliakie?), maar er kunnen veel meer oorzaken zijn. Die variëren van (bijvoorbeeld!) infecties met parasieten; lactose- fructose of FODMAP-intolerantie; Crohn en andere darmontstekingen; of zeldzamere ziektes als Graves (te snelle schildklier). Kortom, werk aan de winkel voor je huisarts.