Waarom is mijn ontlasting zo dun?

Ik eet gezond, maak alles vers zonder pakjes en zakjes.
Ik mijd suiker en tarwe, sport 3x per week.
Ik ga regelmatig naar de wc ( alleen smorgens na het opstaan)
Maar dan is het net waterdunne diaree.
Ik moet dan ook elke 10 minuten opnieuw.
Soms 2, soms 7 keer.
Waarom?
Ik heb wel een prikkelbare darm.
Ik ben bang, dat hierdoor de vitamines en mineralen geen kans krijgen om opgenomen te worden.
P.s dit is niet iets nieuws maar dit is al jaren zo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
En wat zei de huisarts?
Erna55
9 jaar geleden
Heb je bij de diagnose prikkelbare darmsyndroom ook een voedingsdagboek gekregen ?
Meestal worden patiënten gevraagd om een dagboeken bij te houden voor wat ze gegeten hebben en hoe daarna hun ontlasting is.
Bij prikkelbare darm is het individueel verschillend wat het meest prikkelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ooit een allergie test gedaan waar tarwe uitkwam.
Toen heb ik ruim een jaar bij een diëtiste gelopen om zonder tarwe te leven.
Mijn diaree ging van cijfer 10 naar 8 maar is nooit echt goed geweest.
Ik ben toen gestopt en het zou met de tijd beter worden maar het is zo gebleven.
Tot nu dacht ik altijd, het hoort bij mij en zolang het regelmatig is.
Maar toch ben ik bang dat het de mineralen niet vast houd zeg maar.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waar is die allergie test precies gedaan? Er zijn namelijk ook veel mensen die zeggen dat je allergisch bent voor vanalles, terwijl het geen officiele test is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag je huisarts om een nieuwe allergietest.
Kijk wat er uit komt en zie daarna wat je dus moet doen. Een oude test die je "ooit" hebt ondergaan is misschien wel achterhaald, of je lichaam is toch veranderd. Met nieuwe feiten kun je veel meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die test heb ik in Amsterdam gedaan bij dr. Whidjaja ( ik weet niet of ik het goed schrijf)
Maar ik weet zeker dat dit klopt,
Want als ik iets minimaals van tarwe eet heb ik klachten.
Hoofdpijn, buikpijn erg opgezwollen en zeer moe.
Ik heb een half jaar geleden een paar behandelingen kwantum toutch gedaan en hiermee is er erg veel gereset.
Op het ogenblik voel ik me erg goed, vol energie en geen klachten.
Alleen die "diaree" die blijft altijd.
Ik schrijf het tussen aanhalings tekens omdat het echt alleen smorgens is.
Ritsuka
9 jaar geleden
Quantum touch kan ik zo snel geen wetenschappelijk bewijs voor vinden, dus ik weet niet wat dit zou moeten doen.
Maar een nieuwe test via je huisarts is misschien handig, en zoals tinus zei wat breder kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eet je nog ongeveer hetzelfde als in je vraag van 9 maanden geleden?
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/506440 Intoleranties kan je eenvoudig zelf test,
Bijvoorbeeld lactose: na 1 dag zonder lactose merk je al duidelijk verschil. Bij intoleranties is er echter meestal ook sprake van gasvorming. Nog een mogelijkheid: glutamaten,
o.a. E621, maar ook gistextract e.d.
gonna
9 jaar geleden
Je zou ook eens psyllium kunnen proberen. Dat is een vezel welke juist bij een prikkelbare darm goed kan werken. Ik zou beginnen met een halve eetlepel in water en dan direct opdrinken. Kijken hoe dat op jou reageert. Het werkt voor beide problemen als obstipatie en diarree. Kijk uit voor eten in de avond. Ik had altijd honger na het sporten en ging dan eten. En dat konden mijn darmen eerst wel aan, maar op een gegeven moment niet meer.

Het beste antwoord

Ik heb dit ook nog soms , al een tijdje , ook na gezonde voeding (groeten fruit vezels ...) maar dit is de laatse tijd al beter.
Dit zal idd iets met de opneembaarheid van onze darmen te maken hebben.

je vermijd tarwe ?? dit is juist goed , veel vezels zijn goed (plantenvezels en tarwe)

zowiezo overmatig alcoholgebruik en kant-en-klare maaltijden beperken.

Toegevoegd na 10 minuten:
of miscchien heb ik ook al jaren een allergie waar ik niet van weet !
:)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Vezels zijn niet altijd goed, dat is helaas te simpel. Sommige vezels en vezelrijke producten geven juist problemen. http://fodmap-dieet.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik kwam vandaag deze link tegen,
http://jessevandervelde.com/wat-je-ontlasting-je-vertelt-gele-harde-dunne-en-andere-ontlasting/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=emaillink&utm_campaign=nieuwsbrief_2_februari_ontlasting
Ik eet heel gezond en drink geen alcohol.
Maar ik neem nog wel lactose.
In deze link zie je dat dit ook een oorzaak kan zijn.
Misschien voor jou ook goed het stukje te lezen.
Groetjes.

Andere antwoorden (2)

Je dikke darm haalt vocht uit je ontlasting. Heb je misschien ooit laxeermiddelen geslikt (met grote hoeveelheden)? dit kan namelijk voor een luie darm zorgen, en dat betekent dat ie niet meer 'kneed'. Als dit het geval is, kan je er volgens mij niet zo veel meer aan doen. Anders even naar de dokter gaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik heb helemaal nog nooit laxeermiddelen genomen omdat ik dit denk ik mijn hele leven al heb.
Diarree kan een hele reeks oorzaken hebben. De huisarts kan daarop testen, of je eventueel doorverwijzen.

Je fixeert je nu op die tarwe (heeft iemand trouwens goed gekeken naar coeliakie?), maar er kunnen veel meer oorzaken zijn. Die variëren van (bijvoorbeeld!) infecties met parasieten; lactose- fructose of FODMAP-intolerantie; Crohn en andere darmontstekingen; of zeldzamere ziektes als Graves (te snelle schildklier). Kortom, werk aan de winkel voor je huisarts.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ maar sla de gemiddelde huisarts maar over.