Dat zal veel afhangen van de oorzaak.

Als de oorzaak een teveel aan jodium is.
dus een uitzonderlijke hoeveelheid aan jodium. Bijvoorbeeld in het geval er een contrastfoto is gemaakt of het te vaak en te veel innemen van jodium (jodiumhoudende farmaca, bv. kelptabletten).
Dan moet je kijken wat je inneemt en wat daar inzit.

Maar er zijn meer oorzaken mogelijk, zoals
....een ernstig tekort aan jodium.
Dan kun je met onderstaande middelen wel iets doen.

Natuurlijke middelen en supplementen zijn oa. Kelp, Kelptabletten, supplementen die speciaal op hypothyreoïdie afgestemd zijn zoals bv. Thyro-care of Kelpasan van A. Vogel.
MAAR:
Het beste is natuurlijk om dit in overleg met de huisarts te doen (met name bij zwangerschap en borstvoeding).

Zoals je in de bron kunt lezen zijn er wel meer middelen, en voedingsstoffen die invloed kunnen hebben op de werking van de schildklier, MAAR nogmaals:

Je moet eerst de oorzaak laten vaststellen.
Dan pas kun je een daarop vastgesteld voedingspatroon gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met schilklier problemen wordt echt afgeraden om kelp tabletten te gebruiken, het risico dat je schildklier hierdoor na verloop van tijd vergroot is aanwezig, de schildklier kan het als het ware 'niet aan' met het gevolg dat hij helemaal van slag raakt.
De beste behandeling is nog altijd schildklier hormoon.

Andere antwoorden (2)

Dit is heel moeilijk, je schildklier is een erg gevoelig orgaan. Zelf heb ik een traag werkende schildklier en slik daar nu 15 jaar medicijnen voor, Thyrax.

Zowel het gebruik van jodium als kelp tabletten kunnen een averechts effect veroorzaken
Mij is ook afgeraden door de arts om multivitamine waar jodium inzit te slikken, bij de apotheek kan je multivitamine, zonder jodium krijgen.

Persoonlijk zou ik niet zelf proberen om je schildklier functie te veranderen met voedingsmiddelen en tabletten, het is zo al moeilijk genoeg om je 'goed' te voelen. En de effecten kunnen de werking van je schildklier juist helemaal 'overhoop' gooien, met alle gevolgen van dien.

Werkt je schildklier goed , dan heb je geen extra kelp tabletten of jodium nodig, werkt hij niet goed is dit alleen op te lossen met schildklier hormoon, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je lichaam aanzetten om zichzelf beter te maken. Dit doe je voornamelijk met je manier van denken.
Een hele goede methode is om voor jezelf het ideale beeld neer te zetten.
Zie jezelf vrolijk zijn en jeugdig.
Zie jezelf in het gras spelen.
Zie jezelf weer alles kunnen wat je wilt doen.
Zie jezelf precies het lichaam hebben die jij wilt hebben.
Zie jezelf zo in de toekomst zijn.
Voel dit (dat je bijvoorbeeld pretogen hebt),
ruik het (bijvoorbeeld het gras),
Beleef het allemaal in je hoofd. Geef jezelf bij dit beeld ook een glimlach op je gezicht en geniet van dit beeld.

Doe dit zo vaak je maar kunt.

Een direct resultaat is dat je op dat moment ook al meteen beter voelt. Die glimlach is ook echt!
Op de langere termijn prikkelt het je lichaam en geest om het bovenstaande uit te laten komen.