Hoe kom ik van een slapende hand af?

Sinds een aantal dagen heb ik een soort van een slapende hand. Ik heb nog wel gevoel in mijn hand maar ik heb de hele dag een soort van een tinteling in me vingers net of me hand slaapt. Ik kan mijn hand en vingers wel wel bewegen... maar het is een vreemd gevoel.

Wie weet wat dat kan zijn en hoe kom ik er vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31.9K

Antwoorden (12)

Misschien zit er een zenuw klem, dokterbezoek en dan zou een chirurgische ingreep een oplossing kunnen zijn.(in het meest extreme geval dus.)

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het je linkerarm is raad ik je aan om het medisch (*spoed*bloedvaten en/of hart) te laten onderzoeken. Is het je rechter arm, wat meer aandacht aan doorbloeding van de arm creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even naar de dokter gaan. Ik lees globaal op internet dat het een vitamine tekort kan zijn.

Als je even logisch nadenkt: Je slaapt met je arm onder je lichaam, en je arm slaapt de volgende dag. Wat is daar de reden van: Het bloed wordt afgekneld. Dus de toevoer is niet goed.

Echt even naar de dokter gaan dus. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebrek aan doorbloeding. Rook je?
Snelste oplossing: arm flink ronddraaien, je stuwt het bloed door centrifugale werking naar je hand, maar dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Tenzij je om een of andere reden (ander matras, verandering leefgewoonte) anders bent gaan slapen toch maar naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hem goed wakker schudden, of anders ff naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Carpaal tunnel syndroom heeft dezelfde symptomen als jij beschrijft, Dat is een zenuw die in de pols klem raakt. Komt ook regelmatig voor als 'kwaaltje' van zwangeren vrouwen. Je kunt naar de huisarts gaan. Waarschijnlijk zal deze je een brace geven. Dit om de spieren en pezen in de juiste houding te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichting brengt hert volgende: Steek de arm vertikaal omhoog, precies tegen de zwaartekracht in... Doe dat tot de tinteling weg is...
Wat je zegt lijkt op een klemming van een zenuw... Het kan zijn dat doordar die al langer ergens klemde de zenus wat dikker geworden is en dus daarom weer sneller beklemd zit, maar dit is zeker een reden om naar de huisarts te gaan, dit kun je niet zelf oplossen... Daar duurt het al te lang voor en gaat ook erg lang duren vrees ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het zelf ook en het is een vervelend gevoel. Alsof je een half uur je arm boven je hoofd hebt gehouden. Het kan Carpaal tunnel syndroom zijn. Ik zou als ik jou was even de huisarts bezoeken om het uit te sluiten. Want er kunnen nog wel meer oorzaken zijn, maar dan weet je het in ieder geval zeker.

Succes en hopelijk valt het allemaal mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je naar de huisarts moet staat buiten kijf. Wel kan het te maken hebben met een RSI achtige aandoening. Kijk eens naar de houding van je handen op het toetsenbord. Als je polsen lager geplaatst zijn dan je hand. Dan kan daar het probleem zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens te kijken of je het aantal uren dat je achter de computer doorbrengt kunt reduceren, want dit klinkt als een (beginnende) RSI.

Helaas heb ik daar veel te veel ervaring mee. Eerst negeren, gewoon doorgaan, maar als je op een gegeven moment zelfs 's nachts wakker wordt omdat je handen slapen (pijn !!), de hele dag 'dove' of tintelende vingers hebt, dingen uit je handen laat vallen bijna voortdurend pijn hebt, dan is de zenuwbeschadiging al een heel eind heen en zul je vermoedelijk definitief een stapje terug moeten doen.

Hoe je er af komt ? Rust. Gewoon effe niks (kleins) met die arm doen. (hoewel ik zelf van haken en breien geen last heb, vreemd genoeg. Van fietsen (!) weer wel).
En na een paar dagen rust kun je het wel weer gaan opbouwen, maar probeer jezelf er ECHT aan te houden dat je iedere keer zodra het ook maar een béétje begint te tintelen stopt met wat je aan het doen bent (meestal muizen). Een ergonomische muis of muizen met de andere hand kan een beetje helpen, maar is geen definitieve oplossing.

Verder oefeningen doen om de spieren in het nek/hals/schoudergebied los te houden. Hoofd draaien (alle richtingen)en kantelen/wiebelen,schouders draaien, optrekken en loslaten, nekspieren aan- en ontspannen, armen zwaaien en strekken, een fysiotherapeut kan je een heel programma geven dat je in een paar minuten per dag kunt uitoefenen, desnoods op het toilet, maar blijf ze wel doen !!

Toegevoegd op 12-06-2009 09:35:57
Oh, en ga in eerste instantie zéker even langs je huisarts ; die kan eventuele andere oorzaken uitsluiten. Maar je verhaal klinkt ZO herkenbaar, dat ik je wel op een briefje durf te geven dat het RSI is. Carpaal tunnel syndroom is daar een andere term voor. Als je er vatbaar voor bent (en dat ben ik helaas) zal het steeds weer de kop opsteken.

Toegevoegd op 12-06-2009 09:37:17
Heb je ook het gevoel dat je een soort hele dikke prikkelende 'handschoen' aan hebt ? Dat als je op je vingers bijt, je het búiten je vingers lijkt te voelen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ben ik toch wel een keer heel benieuwd waar die min op slaat ??
paulus811
14 jaar geleden
Hi Marleen, die minduim slaat inderdaad nergens opk. Je krijgt van mij een plus duimpie want je hebt veel werk gemaakt van het antwoord. Enige kritiek die je op jouw antwoord kunt hebben is dat je schrijft dat carpaal tunnelsyndroom hetzelfde is als RSI en dat is toch echt niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene dokter noemt het zus, de ander zo ; volgens mij zijn ze er nog niet helemaal uit. RSI is meer een verzamelnaam voor het beginstadium.
In die zin is RSI wellicht de óórzaak of voorbode van ziektes / klachten zoals CTS.
Ik ben nr zoveel die je adviseert om naar de dokter te gaan, maar bij mij komt dit gevoel voort uit een beknelde zenuw in de nek (een tussenwervel stulpt uit en drukt tegen de zenuwen) is inmiddels uit een MRI scan gebleken. Het is onmogelijk om op afstand een diagnose te stellen, dus de antwoorden geven hooguit een mogelijke oorzaak.

Dus huppekee naar de dokter ermee
14 jaar geleden
Ook ik raad je aan naar de dokter te gaan.
Als ik je klachten zo hoor kan het zijn dat je last hebt van het Carpaal tunnel syndroom en daar ben je niet blij mee.
http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/cts.html

Mijn vader heeft het aan twee handen tegelijk gehad, hij kon niets meer. Het begon met slapende handen, tintelingen en dergelijke en het werd steeds erger, pijnlijk zelfs.
Hij heeft het voor elkaar gekregen aan twee handen tegelijk geopereerd te worden. De chirurgen wilden dit eigenlijk niet, omdat hij dan een kleine week compleet afhankelijk zou worden van mijn moeder, maar aangezien het hen al snel duidelijk was dat dat anders ook wel het geval was, hebben ze hem toch aan twee handen tegelijk geholpen.

Na de operatie waren de klachten vrij snel over.