waarom bestaat er geen goed werkend middel tegen jeuk? zie uitleg.

Hoofdpijn? => paracetamol
Ontsteking? => antibioticakuur
jeuk? =>.... niets of niets dat echt helpt.
Wie weet hoe dat komt of waar dat aan ligt?

PS: mijn vriend heeft nl veel last van muggenbulten. In zijn slaap krabt hij zich helemaal open of wordt er wakker van. Tips zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een `klamboe` over het bed , is wellicht een oplossing om niet door muggen geplaagd te worden in de nacht.

Het beste antwoord

Het antwoord staat buiten: Weegbree. Het plantje staat tussen het gras in en is ten tijde van de muggen altijd voorhanden. Het werkt ook tegen de jeuk die je krijgt van brandnetels. Kneus wat blad en wrijf dat over de jeukende plek.

Wat ook erg verkoelend werkt en jeuk tegen gaat is calendula Emulsie van VSM. Dit is op basis van goudsbloemen. Het laat ook littekens mooi helen, probaat middel tegen waterpokken en andere huidaandoeningen.

Voorkomen dat je eraan komt waardoor het gif niet verder verspreid scheelt een heel stuk. Doordat hij krabt of wrijft verspreid het gif onderhuids en dus ook de jeuk.

citroen, ui, knoflook helpt allemaal bijten van muggen voorkomen als je het over je huid wrijft. Hoe zuurder je bloed, hoe minder last je hebt. De kans is groot dat je vriend een soetekauw is... Veel zoetigheid eten trekt muggen juist aan. veel zweten ook.
Citroen kunnen ze echt niet tegen. als je dat over je huid smeert blijven ze wel weg. Echter: dazen houdt het niet tegen. Daar zijn weer andere middeltjes voor... Maar das een ander onderwerrp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Jeuk is zeer moeilijk mee om te gaan. Maar je vriend heeft veel muggenbulten, dus de beste methode is de muggen bestrijden. Zorg ervoor dat hij een HOR ophangt en misschien een citroentje neerlegt. Koop DEETH (Deet?) en hij kan zich ermee in smeren. Bestrijd de muggen>bestrijd de muggenbulten>bestrijd de jeuk.

Verder weet ik maar 1 oplossing voor jeuk. Krabben.

Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Middeltjes tegen muggenbeten.
Corticosteroïd zalf is erg effectief en kan door de huisarts voorgeschreven worden.
Antihistaminica werkt goed tegen de jeuk en de zwelling.
Zalf of lotion met calamine of zink helpt tegen de jeuk.
Eucalyptus stekkers.
Pyrethrinen spuitbussen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps bij mij werkt het eerste zeer goed(cortisonezalf)
fremar
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk middeltjes tegen jeuk. Bovenstaande antwoorden voor muggenbulten maar ook de volgende:

Methoden om de jeuk te stillen door verkoelen kunnen zijn:

Bij de meeste oorzaken is smeren een goede methode zoals bij jeuk door droge huid, eczeem of waterpokken.

Als jeuk het gevolg is van een allergie, kunnen tabletjes die de allergische reactie tegengaan, gebruikt worden. Bijvoorbeeld cetirizine en loratadine, zonder recept verkrijgbaar.

Voor meer informatie (gebrek aan leestekens) verwijs ik je naar onderstaande link;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen de jeuk tegen muggebulten helpt scherpe tandpasta altijd erg goed. Lekkere dikke klodder er op smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor extreem jeukende muggenbulten kun je aan je Huisarts Lidocaine met Mentholcreme/zal vragen op recept.
Lidocaine werkt verdovend/pijnstillend en de menthol zorgt voor verkoeling.Mijn zoontje heeft er de hele zomer al veel profeit van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeuk kan allerlei oorzaken hebben, en je zult toch of de oorzaak moeten aanpakken of moeten zorgen dat de zenuwen de pijnprikkel niet meer goed verwerken.
Azaron helpt bij mij goed tegen jeukende muggenbulten - ze jeuken nog wel even door, dan is het moeilijk er af te blijven, maar tanden op elkaar en de jeuk is na een tijdje weg. Als ik blijf krabben, wordt de bult groter (omdat het stofje dat de mug heeft ingespoten, zo verspreid wordt, en er dus ook een groter gebied komt met de afweerreactie) en neemt de jeuk ook alleen maar toe.
Tegen jeuk van brandnetels helpt hondsdraf geweldig: groeit vaak in de buurt, neem een blaadje en wrijf ermee over de bultjes. Misschien helpt het ook bij muggenbultenjeuk?
Soms heb je jeuk omdat je huid geïrriteerd is (dan iets smeren dat kalmeert, even zoeken wat je vel past: Sudocreme? Eucerin? Calendulan? Nog iets anders?) of erg droog (dan een vettend smeersel zoeken dat bevalt, bijvoorbeeld Palmer's, glycerine, vaseline of zoiets).

In het geval van je vriend zou ik toch proberen het probleem zoveel mogelijk te voorkomen, door horrengaas voor de ramen en dergelijke.
Zo'n elektrisch 'tennisracket' helpt geweldig om toch binnengekomen zoemend gespuis te pakken te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad tandpasta. Wel van die witte, die droogt goed in. Tandpasta helpt overigens ook goed bij puistjes; gratis extra tip ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jeukende huid wordt vaak veroorzaakt door een droge huid, dan kun je het beste ongeparfumeerde producten gaan gebruiken en na het douchen insmeren met een eveneens ongeparfumeerde bodylotion.
Of inderdaad de Sudocreme, maar deze was al genoemd.
Verder tegen jeuk: Muggen, brandnetels etc. helpt ook Kampong Manis heel goed.
Dit is een Chinese spierolie tegen spierpijn, maar met een heel brede werking.
Dit werkt bij spierpijn, jeuk, brandwonden en nog veel meer.
Dus als je dit in huis heb, het is heel veelzijdig te gebruiken.
Misschien wel even insmeren met handschoenen, want het stinkt behoorlijk, maar mijn ervaring: het is het dubbel en dwars waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden om hardnekkige jeuk te laten afnemen. Krabben hoort daar niet bij, heel vaak wordt de jeuk door krabben juist erger.

Goed werkende middelen tegen jeuk zijn:

*de huid deppen met water met een scheutje azijn.

*een koude pakking op de jeukende plek, bijvoorbeeld een iets vochtige washand of handdoek die u eerst een tijdje in de koelkast legt.

*smeren met jeukstillende middelen. Deze middelen zijn zonder recept verkrijgbaar, in crème of gelvorm. Voorbeelden: lidocaïne, promacaïne, lidocaïne + menthol, en promacaïne + zinkoxide. Jeukstillende middelen mogen meestal niet op een open wond worden gebruikt.