Vaak wordt de ziekte van Lyme in 3 stadia ingedeeld, met per stadium specifieke symptomen. Deze indeling moet worden gezien als een model, waarvan de werkelijkheid vaak afwijkt. Per persoon kan de ziekte namelijk heel verschillend verlopen.

• Met stadium 1 bedoelt men meestal een lokale infectie op de plaats van de beet (erythema migrans), alhoewel de spirocheten zich in principe zeer snel door het lichaam kunnen verspreiden.
• Met stadium 2 bedoelt men dan de fase daarna, waarbij de spirocheten door het lichaam zijn verspreid.
• Met stadium 3 bedoelt men meestal chronische Lyme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een vroeg stadium:
○ Uitslag
○ Spier- en gewrichtspijnen
○ Hoofdpijn
○ Stijve nek
○ Ernstige moeheid
○ Koorts
○ Aangezichtsverlamming
○ Meningitis
○ Korte episodes van pijnlijke en gezwollen gewrichten
Minder algemeen:
○ Oogontsteking
○ Duizeligheid
○ Kortademigheid

In een later stadium:
○ Arthritis, met tussenpozen of chronisch
Minder algemeen:
○ Geheugenverlies
○ Concentratiestoornis
○ Verandering in humeur of slaapgewoonten
Een of meer van deze symptomen kunnen zich op verschillende tijden voordoen tijdens de besmetting.