Hoe ontstaat een doorgezakte voet?

Oftewel: hoe kom je eraan (en hoe kom je eraf)?

Wat zijn de consequenties als je er niet (snel) iets aan doet?

Mijn linkervoet doet sinds een paar weken fors pijn, het voelt alsof de botjes middenin m'n voet en bovenop m'n wreef door een mangel gaan. Volgens mijn medisch pedicure (waar ik kom vanwege ingegroeide teennagels) zijn allebei mijn voeten doorgezakt, maar een verklaring voor het feit dat m'n rechtervoet geen pijn doet, heeft ook zij niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
fremar
8 jaar geleden
http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/voetproblemen-en-loopstoornissen/welke-lichamelijke-oorzaken-kunnen-aan-voetproblemen-ten-grondslag-liggen/wat-zijn-platvoeten-doorgezakte-voeten/item43821

Het beste antwoord

Doorgezakte voeten ontstaan door het verzakken van het binnenste lengtegewelf en het dwarsgewelf. Hierdoor verandert de structuur van de botten, wat tot pijn kan leiden. In een gevorderd stadium wordt deze klacht in de volksmond ook wel platvoeten genoemd.

Mijn advies: loop zo veel mogelijk op een natuurlijke ondergrond, zoals gras, zand, etc. Daarnaast kunnen inlegzooltjes, speciale voetbedden en het verhogen van het voetbed door een wigvormige inleg in de schoenen de klachten bij doorgezakte voeten helpen voorkomen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad fremar. Zooltjes helpen heel goed. Ik wilde er eerst niet aan (geef toch een gevoel van bejaard met steunzolen..) Maar ik heb er veel baat bij en zelfs mijn knieklachten zijn minder door het wig-systeem. Ik kom bij een podoloog.

Andere antwoorden (1)

Een doorgezakte voet is een complexe aandoening. Ik zal proberen proberen de oorzaken en gevolgen ervan simplistisch en kort uit te leggen. Als je van nature een pes planus (plat voettype) hebt en te slappe ligamenten (banden die botten onderling verbinden) en spieren kunnen m.n. het voetzoolpeesblad en de vierkante zoolspier maar ook andere banden te ver uitrekken en spreek je van doorgezakte voorvoet. Dit heeft verstrekkende gevolgen doordat als het mediale (langs binnenkant voet) gewelf doorzakt krijg je een afgevoerde voet (pes valgus). Hierbij kantelt het hielbeen naar binnen. Het hielbeen heeft aan de binnenzijde een tafelvormig uitsteeksel, dat dan lager komt te liggen, en waar het sprongbeen op rust en op dat bot staat weer je scheenbeen wat dan ook niet meer loodrecht boven de voet staat maar van onder af naar buiten gaat. Je wilt toch recht staan dus ga je compenseren in enkel, knie ,heup, rug. Het gevolg is, X-been, en pijn in enkel, knie, heup, lende-, borst- en nekwervels, hoofdpijn. Doordat bij deze doorgezakte voet ook de spieren, waaronder de buigspieren van de tenen, onder grotere druk komen te staan en de buigspier van de grote teen (hallux), die van onder de voet naar onderkant topje grote teen loopt en moet daardoor een bocht maken en kiest de weg van de minste weerstand en trekt de teen naar buitenkant opzij. Je krijgt dan een Hallux valgus (afgevoerde grote teen), de zogenaamde "knok". Ook de middenvoetsbeentjes krijgen het te verduren met als gevolg de pijn die jij beschrijft. Dit soort voeten zijn energieverslindende voeten. Om deze voet te corrigeren en daarmee de genoemde gevolgen heb je echt een goed aangemeten steunzool nodig en geen confectiezool.
Laat dat door een zeer deskundig iemand aanmeten want een steunzool kan je maken en breken!