Is zwemmen goed tegen rugklachten? en met welke sport kan je je rug sterker maken zonder teveel te belasten?

Ik heb een behoorlijk zwakke rug, en zou er graag wat aan willen doen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Welke sport naast zwemmen in nog meer goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.4K

Het beste antwoord

Zwemmen is BIJNA altijd goed, omdat je veel spieren gebruikt zonder dat je gewrichten erg belast. Ook hebben veel mensen in het (warme) water minder pijn. Dat laatste is trouwens wel verraderlijk, je doet gemakkelijk in het water meer dan je anders zou doen, waardoor je achteraf veel pijn kunt krijgen. Altijd rustig opbouwen is dus een goed advies, en éxtra belangrijk voor oefeningen in het water.

Bij rugklachten kan op je buik zwemmen soms te belastend zijn, zeker voor je nek. Beter is het dan om op je rug te zwemmen, dat geeft een neutralere houding van rug en nek. Of zwem met je hoofd veel omlaag, waarbij je alleen af en toe je hoofd opricht om te ademen. Verder kun je oefeningen doen in het water, van lopen of fietsbewegingen tot complete aquafitness. Als je echt erge rugklachten hebt, kun je het beste een fysiotherapeut om advies vragen, en vragen om een persoonlijk oefenschema voor in het water.

Je vraagt nog naar andere sporten. Zeker het laatste decennium wordt vaker geschreven over onderzoeken die bevestigen dat fietsen goed is voor (lage) rugklachten. Dat schijnt iets te maken te hebben met de continue maar vloeiende en onbelaste beweging van o.a. het SI-gewricht. Daarnaast is het altijd goed om je rug- en buikspieren te trainen: als je spieren sterk en in goede conditie zijn, fungeren zij als een soort corset waardoor andere structuren in je rug ontlast worden. De vraag is alleen hóe je dat doet, en zeker als je veel (pijn)klachten hebt kan het lastig zijn om een manier te vinden waarmee je je spieren traint, maar waar je niet meteen veel meer pijn van krijgt. Zeker bij ernstige klachten zou ik daarom adviseren om eerst advies te vragen aan een (sport)fysiotherapeut, die je rug ook kan onderzoeken en je eventueel ook verder kan begeleiden.

In het algemeen geldt: wandelen is vaak goed, rennen minder en áls je rent, zorg dan voor schokabsorberende schoenen en een zachte ondergrond. Een kunststofbaan is goed, en bosgrond is beter dan asfalt. Fitness is vaak goed, daarbij kun je ook zelf de oefeningen kiezen of aanpassen, en bepaal je je eigen tempo. Sporten met abrupte bewegingen en contactsporten kun je beter mijden, in elk geval tot je rug sterker is. Verder kun je denken aan nordic walking of pilates. Voor thuis zou je een oefen/zitbal kunnen kopen: eerst om alleen op te zitten, daarna kun je er oefeningen mee doen. Is ook heel goed voor het verstevingen van je 'core', wat ten goede komt aan je rug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt:)

Andere antwoorden (6)

zwemmen is heel goed zelfs, je gebruikt namelijk al je spieren ook die van je rug, waardoor je spieren sterker worden, en je rugklachten kan verminderen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwemmen is een prima manier om je hele lijf goed te trainen zonder grote kans op blessures. Rustig opbouwen, elke paar dagen 10 baantjes erbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zwem nu 1 keer per week een vol uur, zelf wil ik nu 2x per week gaan of zou dit te weinig zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me super als je dat volhoudt. En twee keer een uur is beter dan twee uur achter elkaar. Je lijf zal je zeggen of het vol te houden is, die frequentie en het tempo waarin je opbouwt.
I zou niet zomaar op eigen houtje als een gek gaan zwemmen maar rustig baantjes trekken. Pijn is stoppen... Wel advies vragen aan een fysio. 9 van de 10 keer is zwakke rug- zwakke buikspieren. Dus is het ook raadzaam die te trainen. Maar ook weer eerst even bij de fysio vragen. Maar zwemmen op een rustige manier versterkt al spieren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook rugklachten, onderin. Ik mag mijn rug niet hol maken van mijn therapeut. Bij de gewone schoolslag maak je je rug hol. Ik zou dus eerst een therapeut om advies vragen. Hij kan misschien beoordelen waar je klachten vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dit zijn dus ook mijn klachten, vooral onderin.... bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je gaat op je rug zwemmen! Ik heb ook rugklachten, heb een staaf in m'n rug en daardoor kan ik m'n rug helemaal niet hol maken, dus op m'n rug zwemmen gaat het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan natuurlijk wel;)
Zwemmen is goed ja. Maar lopen werkt ook. Omdat je dan je rug streks als je gaat lopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen is zwemmen een goede sport omdat je alle spieren in je lichaam erbij betrekt. Bij rugklachten is zwemmen BIJNA altijd een goede keuze. Er zijn rugaandoeningen waarbij zwemmen de klachten verergert. Ik zal dat hier niet precies uitleggen, maar je kan het volgende doen: Ga gerust rustig zwemmen. Trek baantjes en kijk hoe het gaat. Let op of er verschil is in rug en buik-zwemmen. Mogelijk geeft buikzwemmen klachten. Heb je weinig last, werk dan je schema rustig op naar langer en steviger zwemmen. Je conditie zal snel merkbaar toenemen. Hardlopen raad ik af in het begin. Wist je dat gewoon doorwandelen heel goed is voor je conditie en voor je rug? Trek goede schoenen aan met een niet te harde zool, want een harde zool dreunt door in je rug. Succes. Gewoon beginnen en volhouden. Je zult er versteld van staan hoe snel je conditie verbetert.