Dikke buik na operatie. Heeft iemand ook deze ervaring ( gehad ) Zie uitleg.

Ik ben op 20 juni geopereerd aan baarmoederhalskanker. In eerste instantie, zat ik in voorstadium van kanker. Maar tijdens de operatie zagen ze dat er toch weefsels aangetast waren. Alle cellen zijn nu verwijderd, ik hoef verder niet meer behandeld worden. Ik ben nu herstellende, weerstand en conditie opbouwen. Maar ik heb nu steeds een dikke buik. Het lijkt wel of ik last heb van verstopping, maar ik heb geen problemen met ontlasting ofzo. Ik ken niemand in mijn omgeving, die ook ervaring heeft met mijn probleem. Het is ook wel zo, dat ik niet aan iedereen vertel wat ik mankeer, wel aan mijn directe collegaas. Ik zou graag meer info willen hebben, hoe ik mijn herstel periode door kan brengen. Ik weet alleen van mijn gynacoloog dat ik na 6 weken echt hersteld ben. Ik slik s'avonds Zaldiar. Is werken na 2 weken te vroeg ? Hoe kom ik van die dikke buik af? Graag advies aub.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.5K

Antwoorden (3)

Ik weet niet of je een soort van opgeblazen gevoel bedoelt of echt een.verstoppingsgevoel. Ik heb jaren geleden een buikoperatie gehad en had een enorme buik.daarna. Navraag leerde dat artsen destijds de buikholte vaak een beetje opbliezen om wat meer ruimte te krijgen. Ik weet niet of dit eventueel ook bij jou het geval kan zijn? En anders, bij twijfel, altijd navragen. Het is jouw lichaam, wees er zuinig op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Anneke, dat stond er niet bij dat het een.vaginale verwijdering was :-) en ik weet dat het vaak zo gebeurt :-). Vijf jaar geleden was een verwijdering via de vagina bij mij helaas niet mogelijk. Heb dus een mooi litteken op mijn buik ;-). Succes met bellen, laat je het antwoord nog even weten? En verder hoop uk dat,je,herstel voorspoedig verloopt :-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Anneke, fijn om te horen dat het "niets bijzonders" is. Een heel goed herstel gewenst :-).
Het hangt af van welke operatie je gehad hebt. Ik zelf heb baarmoederhalskanker gehad en heb de Wertheim-Meigs operatie gehad die 6uur geduurd heeft. Mijn buik was zo dik als een ballon zo niet nog dikker en moest een steunverband dragen. Je darmen hebben stilgelegen en alles moet nog op zn "plooi" vallen. Je buik zal terug ontzwellen maar ik raad je aan om rust te nemen. Til aub geen zware dingen en ik vind het veel te voorbarig om na 2 weken al te gaan werken!
Op zn minst is een herstel van 6maand aangewezen. Eet gezond,slaap voldoende kortom zorg goed voor jezelf en alles komt in orde als je de goede raad maar aanneemt van je behandelend geneesheer.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Anneke10 :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'n mens kan veel aan geloof me ;)
Ik kan (gelukkig) niet meepraten of de specifieke operatie. Maar ik weet dat ze lucht in je buik blazen om alles goed te kunnen zien en er goed mee te kunnen werken. Maar als je operatie al 2,5 week geleden is dan zou het niet meer moeten zijn. Dus ik zou inderdaad contact opnemen met je arts. Dat kan sowieso nooit kwaad. Om even te bellen. Misschien wil hij/zij je wel even zien.
Weet wel: ik ben geen arts of medicus.

En ik zou niet na 2 weken meteen weer aan het werk gaan. Je hebt toch een operatie ondergaan. En ook de uitslag heeft enige verwerking tijd nodig.

Mag ik vragen waarom je niet openlijk verteld hoe het zit?
Er rust, vind ik, nu nog een taboe op het hebben van kanker.
En dat terwijl je er in de meeste gevallen niets aan kunt doen dat je het gekregen hebt. Zoals bij jouw type kanker.

In ieder geval. Heel veel beterschap gewenst. Succes met je buik.
En dat alles weer helemaal goed komt.