Een kleine snijwond gewoon schoonspoelen, droog deppen en het liefst geen pleister of dergelijke op doen. ( mits het op een plek zit dat je het iedere keer weer open haalt/stoot. Ook is het beter om het even zo lang mogelijk droog te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het (eventuele) bloed een beetje verminderen en er niets op doen. Zuurstof is het best voor een wondje, daar geneest het het beste van. Zodra je gebruik gaat maken van zalfjes en/of pleisters zal het genezingsproces alleen maar langer duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnebloem77
een jaar geleden
Niet als het flink bloedt. Voor je het weet zit alles dan onder het bloed.
Met een plijsterspray bijv. deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik op mijn werk een snee(tje) op liep deed ik altijd een tijdje een stukje zakdoek er om heen tot het bloeden gestopt was en daarna niets meer.

Bij grotere sneden stopte ik m'n vinger even in de verse zaagsel.
(Deze truc kreeg ik van een 80 jarige timmerman)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bloed stelpen en de randen van de snee een tijdje tegen elkaar drukken, vaak gaat het dan al heel aardig dicht. Opzich zal het goed en snel genezen als je er verder niets mee doet, juist geen zalfjes smeren.
Als de snee op een plek zit waar hij steeds opengaat, plak er dan even een pleister overheen zodat je dit voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de snijwond erg diep is en blijft bloeden moet je ermee naar de huisarts.
Een (kleine, ondiepe) snijwond kun je het beste met schoon (kraan)water uitspoelen en even laten doorbloeden, zodoende reinigt de wond zichzelf. Met behulp van bijv. een washandje en wat zeep kun je dan de plaats rond de snijwond verder schoonmaken.
Om verdere infecties te voorkomen dien je de snijwond vervolgens te desinfecteren met bijvoorbeeld Sterilon, Betadine. Daarna afdekken met wondpleister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnebloem77
een jaar geleden
2011, best lang geleden, maar toch even een reactie. In het weekend dan ermee naar de spoeddienst???