Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb soms last van mijn pols een paar dagen en daarna is het weer over?

Ik heb soms last van me pols maar naar een paar dagen is het meestal wel weer over maar ik weet niet hoe dit komt. Maar naar een week ongeveer komt het weer terug. Weet iemand wat het is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zijn waarschijnlijk RSI klachten. RSI is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders, en/of nek. Het is de afkorting van Repetitive Strain Injury. Dat betekent een blessure door een herhaalde belasting. Doordat je dezelfde beweging steeds herhaalt, ontstaat er een continue spierspanning. Hierdoor krijg je spier- en gewrichtsklachten. Omdat RSI een verzamelnaam is voor veel aandoeningen, benoemen artsen liever specifiek de aandoening zoals tenniselleboog of muisarm. Gedurende de uren achter de computer hebben we geen erg in onze houding en hoe we de pols houden op het keyboard en de muis. We nemen hoogst waarschijnlijk ook te weinig rust want we zijn zo lekker bezig of het werk moet af. Vaak zitten we daarna ook in onze vrije tijd nog een paar uurtjes te computeren. Dit alles leidt tot overbelasting van bepaalde gewrichten. Afzonderlijk keyboard gebruik wordt aanbevolen ook bij een laptop als deze veelvuldig gebruikt wordt. De houding van de armen en pols moet zo neutraal mogelijk zijn met de middelvinger in lijn met de voorarm. Wanneer je de muis gebruikt let er dan op de gehele arm te gebruiken en niet alleen de pols. De arm kan ondersteund worden zodat de pols zo min mogelijk belast wordt.

Bronnen:
http://www.chronische-pijn.com/pg/computer...
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeninge...

De oorzaak kan ook zijn dat je 's nachts verkeerd ligt met je pols. Bijv. met je pols gebogen en je hand onder je lichaam (gebeurt mij nogal eens). Doordat je slaapt blijft die houding uren duren en heb je er overdag last van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100