Hoe komt het dat je na een minuut of 10 wakker schrikt met hartkloppingen?

Ik slaap net een minuut of 10 Dan schrik ik wakker en daarna heb ik hele erge hartkloppingen en gaat mijn hart tekeer als een snel trein. En ben ik bang. Het gebeurt misschien een keer per maand ofzo maar ik zou toch wel eens willen weten wat het is.

Quidplura
een jaar geleden
Drink je heel veel cafeïne? Dat helpt niet namelijk.
Frolijke-Frans
een jaar geleden
Waarschijnlijk heb je last van nachtmerries, onverwerkt trauma en/of stress. Bij een spannende ervaring komt adrenaline vrij om te zorgen dat je je kunt verdedigen of vluchten. Niet prettig als je rustig wilt slapen maar wel nodig als er echt gevaar dreigt.
Sterkte Berit
Inekez1
een jaar geleden
@Frolijke-Frans, dat is wel heel kort door de bocht! Er kunnen allerlei puur fysieke processen in het lichaam zijn die dit gevoel teweegbrengen, ook zonder onverwerkt trauma.
Inekez1
een jaar geleden
@Beritnieuwenhuizen, wat hiervan de oorzaak is, is zo niet te zeggen. Misschien is je bed / slaapkamer te warm. Of lig je met je hoofd teveel in of onder de dekens waardoor je te weinig verse zuurstof kunt inademen. Teveel cafeïne, suiker, alcohol of bijvoorbeeld zout in de avond kan allerlei schommelingen in bloed, zuurstof en/of hormonen geven. Overgewicht of een verkeerde houding in bed kan ervoor zorgen dat je niet vrij kunt ademen of dat je bloedsomloop ergens wordt belemmerd. ... er kunnen allerlei oorzaken zijn. Sommige kun je eenvoudig zelf iets aan doen, andere zul je voor naar de huisarts moeten. Om uit te sluiten dat er iets lichamelijks of ernstige psychische dingen aan ten grondslag liggen kun je even langs de huisarts.
Inekez1
een jaar geleden
...
Als het verder niet heel vaak voorkomt helpt het misschien al om te weten dat het wel eng voelt (vandaar de angst) maar niet gevaarlijk is. Dan wordt je na 10 minuten even wakker en kun je denken: o, ik ben even wakker. Even rustig en bewust ademhalen en dan val je daarna wellicht weer gewoon in slaap. Juist de onzekerheid van niet weten wat er in je lijf gebeurt, kan veel onrust geven waardoor de hartkloppingen en stressreactie in je lichaam juist blijven. Als je er onzeker over blijft: even langs de huisarts voor controle van het één en ander. Als dan blijkt dat er niks ergs aan de hand is, dan is zo'n geruststellend antwoord van de huisarts waarschijnlijk al genoeg.
Frolijke-Frans
een jaar geleden
Niet kort door de bocht maar wel onvolledig wat betreft mogelijke oorzaken. Jij hebt mijn reactie mooi aangevuld. Groetjes Frans!

Geef als eerste antwoord