mijn broer heeft suikerziekte nu heeft hij een charcot voet wat is een charcot voet?en hoe behandeld? . kan iemand mij beetje uitleg geven .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Charcot arthropathie, of neuropathische arthropathie, is een aandoening die sommige diabetici met perifere neuropathie (verlies van gevoeligheid) na 8 tot 10 jaar overkomt. Jean Martin Charcot was een Franse arts die de aandoening beschreef.
Neuropathie is een term die problemen met het zenuwstelsel beschrijft. Bij diabetici tast het de gevoelszenuwen aan van de perifere (verre) delen van het lichaam (voeten en handen), met als resultaat verlies van gevoeligheid. Diabetische neuropathie tast ook het autonome (onvrijwillige) zenuwstelsel aan dat de bloeddoorstroming regelt in de bloedvaten. Dit kan een abnormale toename van de bloeddoorstroming naar het lidmaat geven, die bijdraagt tot de zwelling en osteoporose van het bot terwijl het Charcot proces zich afspeelt.

Eerst moet de warmte en zwelling verminderen. Daarna moet de voet ondersteund of gestabiliseerd worden om misvorming minimaal te houden. Er wordt gips aangelegd. De voet moet ondersteund worden tot alle warmte en zwelling is verdwenen. Dit kan in enkele maanden opgelost zijn, maar duurt echter vaker van 6 tot 12 maand.
Het steunen op de zieke voet tot een minimum beperken is ook belangrijk. Hulp door krukken, looprek, gips, looplaars wordt aangeraden.
Na het eerste stadium wordt de maat genomen voor aangepast diabetisch schoeisel, orthesen en bracen (indien nodig). Tijdens de behandeling moet ook de goede voet worden nagekeken en beschermd, want die doet bijna alle werk.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeer goed uitgelegd

Andere antwoorden (3)

De aandoening 'voet van charcot' komt bij ongeveer 16% van de diabetes patienten voor en diabetologen zien een stijgende tendens van deze aandoening. Vooral omdat de voet van Charcot geen pijn doet, wordt de aandoening vaak pas in een (te) laat stadium opgemerkt. Patiënten kunnen de gevolgen hiervan, zoals amputatie, voorkomen door hun voeten regelmatig te controleren.
Een Charcot Voet is voor het eerst beschreven door de Franse neuroloog Jean Martin Charcot (vandaar de naam). Deze aandoening komt voor bij een klein gedeelte van diabetes patienten die lijden aan polyneuropathie waardoor zij in de voeten niets of nauwelijks nog iets voelen. Hierdoor merken zij verwondingen niet op en soms lopen ze zelfs weken rond met een botbreuken. Door de gevoelloosheid wordt de voet bovendien vaak verkeerd belast; het lichaam corrigeert immers niet meer automatisch omdat een verkeerde belasting geen pijngevoel meer geeft. Ook afknelling van aderen door een knellende schoen wordt niet opgemerkt. Het gevaarlijke van de voet van Charcot is dat de patiënt dus niets voelt. Velen gaan pas naar de dokter wanneer de voet er 'raar' uitziet. De voet wordt plomp en heeft zich gedeeltelijk vervormd. Omdat de vervormde botten drukken, bestaat er bovendien het gevaar op een diepe zweer met bacteriele infecties. De vervormingen markeren het chronische stadium van de Charcot voet. In het acute stadium zijn deze vervormingen niet aanwezig maar is de voet rood, gezwollen en zijn ontstekingsprocessen zichtbaar. De beste remedie is de voet volledig te ontlasten om verder breuken en vervormingen te voorkomen. Daarnaast wordt de voet op de klassieke manier behandeld: hij wordt gespalkt zodat de breuken goed kunnen genezen. Om verdere schade te voorkomen zijn speciale schoenen verkrijgbaar waarin de voet optimale steun vindt en de kans op beschadigingen verkleint. Maar het allerbeste kunnen we de voet van Charcot maar gewoon voorkomen. Door regelmatig de voeten te controleren en bij twijfel de arts te raadplegen. En natuurlijk door een zo optimaal mogelijke diabetesinstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het Diabetesweb stond deze uitleg en wat te doen om erger te voorkomen:
De aandoening 'voet van charcot' komt bij ongeveer 16% van de diabetes patienten voor en diabetologen zien een stijgende tendens van deze aandoening. Vooral omdat de voet van Charcot geen pijn doet, wordt de aandoening vaak pas in een (te) laat stadium opgemerkt. Patienten kunnen de gevolgen hiervan, zoals amputatie, voorkomen door hun voeten regelmatig te controleren.

Een Charcotvoet is voor het eerst beschreven door de Franse neuroloog Jean Martin Charcot (vandaar de naam). Deze aandoening komt voor bij een klein gedeelte van diabetes patienten die lijden aan polyneuropathie waardoor zij in de voeten niets of nauwelijks nog iets voelen. Hierdoor merken zij verwondingen niet op en soms lopen ze zelfs weken rond met een botbreuken. Door de gevoelloosheid wordt de voet bovendien vaak verkeerd belast; het lichaam corrigeert immers niet meer automatisch omdat een verkeerde belasting geen pijngevoel meer geeft. Ook afknelling van aderen door een knellende schoen wordt niet opgemerkt. Het gevaarlijke van de voet van Charcot is dat de patient dus niets voelt. Velen gaan pas naar de dokter wanneer de voet er 'raar' uitziet. De voet wordt plomp en heeft zich gedeeltelijk vervormd. Omdat de vervormde botten drukken, bestaat er bovendien het gevaar op een diepe zweer met bacteriele infecties. De vervormingen markeren het chronische stadium van de Charcot voet. In het acute stadium zijn deze vervormingen niet aanwezig maar is de voet rood, gezwollen en zijn ontstekingsprocessen zichtbaar. De beste remedie is de voet volledig te ontlasten om verder breuken en vervormingen te voorkomen. Daarnaast wordt de voet op de klassieke manier behandeld: hij wordt gespalkt zodat de breuken goed kunnen genezen. Om verdere schade te voorkomen zijn speciale schoenen verkrijgbaar waarin de voet optimale steun vindt en de kans op beschadigingen verkleint. Maar het allerbeste kunnen we de voet van Charcot maar gewoon voorkomen. Door regelmatig de voeten te controleren en bij twijfel de arts te raadplegen. En natuurlijk door een zo optimaal mogelijke diabetesinstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Charcot voet

Een apart probleem is een 'Charcot voet'. Hierbij storten als het ware een aantal botten van de voet plots in, met ernstige vormafwijkingen tot gevolg. Rondstappen en het vinden van passende schoenen kunnen dan heel moeilijk worden.Ook bij patiënten met een 'charcot voet' kunnen slecht genezende wonden ontstaan.

Een goede algemene voetverzorging en preventief werken (zowel qua voetverzorging als het bereiken van een goede suikerwaarde) zijn dus van essentieel belang.

Evolutie van charcot voet
Stadium 0 : “ontsteking”
Stadium 1 : evolutief
Stadium 3 : versmelting
Stadium 4 : stabilisatie

En de behandeling hangt er van af in welke stadium u broer bereikt heeft..