Weet iemand iets wat snel helpt tegen maagzuur?

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik heb reflux! Omdat ik vrijdag voor onderzoek naar het ziekenhuis moet mag ik mijn medicijnen niet meer innemen en omdat ik nogal een hoge dosering heb en veel medicijnen per dag moet innemen heb ik al snel maagzuur als het niet kan en mag! Heeft iemand een goede tip voor me om te eten of drinken of iets anders? Want ik heb een heel erg branderig gevoel in mijn slokdarm! ik ben trouwens
maandag al gestopt met de medicijnen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.7K

Antwoorden (18)

Water drinken! Dit verdunt de maagzuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar word het bij mij alleen maar erger van omdat mijn maag dan veel te vol is! daar heb ik ook medicijnen voor maar die mag ik nu dus niet innemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
steeds kleine beetjes water drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de hoeveelheid zuur blijft dan hetzelfde.
Ha, die Xxxxanne;

Ik heb er zelf gelukkig weinig last van, maar een Rennie wil mij nog wel eens helpen. En anders een flinke beker melk drinken ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola werkt bij mij tegen brandend maagzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij werkt cola ook bij maagklachten. Het werkt verzachtend. Maar ik vind het zelf ook raar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het overigens niet aan een ander aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola zorgt juist voor een grotere kans op maagzuur.
Een rennie nemen en veel (koolzuurhoudende dranken) drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ik mag nu geen medicijnen innemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koolZUURhoudende.. (beter niet dus)
Bij mij helpt het als ik anijsmelk drink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je helemaal geen medicijnen meer mag tot het onderzoek, dan zijn er wel een aantal voedingstips inderdaad om rekening mee te houden:

* Vermijd zoveel mogelijk vette producten. Hoe meer vet er in je eten/drinken zit, hoe meer maagzuur er nodig is om dat vet te verwerken.
* Vermijd koffie, sommige kruidenthee, scherpe kruiden, pepermunt, citrusvruchten, chocola, alcohol en koolzuurhoudende dranken.
* Probeer je maaltijden wat te verdelen over de dag in kleinere porties. Dus niet 3x een grote maaltijd, maar 6x of 8x kleine beetjes. Vermijd een overvolle maag.
* 3 uur voordat je gaat slapen niet meer eten. Want als je gaat liggen terwijl je maag nog met verwerken bezig is, zit er meer maagzuur in je maag wat naar boven kan komen door de zwaartekracht van een liggend lichaam.
* Als je toch wat wil eten 's avonds, doe dan alleen wat lichte vanillevla. Zachte melkproducten helpen het zuur wat verminderen (scheikunde: kalk dempt zuur).
* Een lepel havermout bij iedere (kleine) maaltijd kan ook goed helpen. Gewoon even lekker op knabbelen, en even niets bij drinken.
* Een theelepel gezuiverde krijt (verkrijgbaar bij de drogist) toevoegen aan water en dat opdrinken.
* Een paar blaadjes groene basilicum eten.
* Verhoog het hoofdeind van het bed iets. Zo ligt je hoofd iets hoger en stroomt het maagzuur minder snel omhoog. Niet te hoog, want hierdoor komt er juist meer druk op je maag.
* Draag kleding die losjes zit ter hoogte van de maag. Geen te strakke broeken of riemen.
* Buig bij het bukken niet voorover maar zak door de knieën.
* Voor de langere termijn: Zorg voor een gezond gewicht. Bij overgewicht komt er meer druk op de maag waardoor de klachten kunnen toenemen.
* Zorg voor een goede stoelgang. Verstopping verhoogt de kans op brandend maagzuur. Eet gezond en vezelrijk, drink voldoende vocht en zorg voor beweging.

Succes en ook met de onderzoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je tips ik heb hier vandaag veel aan gehad maar morgenavond mag ik weer beginnen met de medicijnen dus ik hoop dat ik je tips dan niet meer nodig heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je onderzoeken goed gingen.
Bij mij helpt pepermunt tegen maagzuur.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip zondag! :) Of het nu pepermunt is of muntthee, munt is een prima middel tegen maagzuur.
+
zondag
12 jaar geleden
Ja helemaal met je eens Siska; munt is ook een prima middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pepermunt werkt!
Inderdaad, een flinke glas melk helpt erg goed. Cola en dat soort troep is bij mij juist de boosdoener!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook maagpatient. Bij het slikken van geneesmiddelen krijg ik altijd een extra medicijn om dit in m'n maag te laten verzachten.

Voor ieder is het persoonlijk hoe huis-tuin-en-keuken middeltjes helpen.

Een flink glas (bij mij warme) melk helpt bij mij goed!

Kooltjes schijnen ook te werken (lol) Mijn opa was kolenschepper/ machinist van een stoomtrein. Hij vertelde altijd dat het beste middel een zwart kooltje was indien je geen medicijnen voor handen hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muntthee drinken helpt goed tegen maagzuur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk is lang niet altijd bevorderend aangezien het de slijmvorming stimuleert.
Ik gebruik altijd gaviscon, vrij verkrijgbaar bij een drogist. Het legt een soort laagje op het zuur, zodat het niet omhoog kan komen in je slokdarm en daardoor dus geen maagzuur krijgt.
Ik weet niet of je het mag hebben, aangezien je zegt datje geen medicijnen meer mag nemen. Vraag het anders je huisarts of apotheek. Ook rennies zou ik even vragen of dat mag. Bij mij heeft het nooit gewerkt trouwens, de rennies.

Sterkte.

O ja, kijk ook eens op onderstaande site, daar staan huis tuin en keuken middeltjes tegen maagzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem gaviscon, een soort siroop....dat helpt bij mij beter dan een rennie.
Wat ook (soms) helpt, is een sneetje droog brood eten, dat absorbeert het zuur een beetje.
Ik heb alle weken brandend maagzuur.
En voor de veiligheid zou je beter je maag eens laten nakijken, want dat zuur is niet zo gezond hoor....dat brand telkens als het naar boven komt.
daarmee het ook pijn kan doen.

Zorg voor een gezond gewicht. Bij overgewicht komt er meer druk op de maag waardoor de klachten kunnen toenemen..

Zorg voor een goede stoelgang. Verstopping verhoogt de kans op brandend maagzuur. Eet gezond en vezelrijk, drink voldoende vocht en zorg voor beweging

Vermijd in ieder geval een overvolle maag. Ook vet eten kan je gevoelig maken voor brandend maagzuur. Onderstaande lijst bevat voedingsmiddelen die erom bekend staan bij veel mensen klachten te geven:.

koffie
chocola
citrusvruchten
alcohol
kruidig eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappelsap is heel goed. Het klinkt misschien raar maar het werkt echt.
Je kan het krijgen in natuurwinkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
King zachte pepermuntjes ... of gelijkaardige zachte muntjes, en water.. het helpt echt... geef het even tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het snel moet werken, bv voor het slapen gaan, heb ikzelf vaak profijt van Gaviscon zuigtabletten (ook vloeibaar verkrijgbaar), als het vooral lang moet werken maar "snel" niet van belang is, kan je zantac tabletjes proberen, als je van te voren al weet stress o.i.d. snel innemen (deze heb je ook in zantac bruis, die je op moet lossen in een glas water)
Natuurlijk is het wel van belang dat je zelf na moet gaan of het in combinatie mag met je medicijnen

succes en sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bij mij altijd helpt is een schepje suiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt misschien heel erg gek, maar een stukje van een witte krijtje opeten helpt tegen maagzuur. Ook helpt vanillevla heel erg goed. Melk en pepermunt helpen maar even.... en een rennie helpt natuurlijk ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mijn leven ben ik al maagpatiënt geweest en veel middeltjes heb ik daarom al uitgeprobeerd.

Verreweg het beste middel is gebleken: Het eten van zoete appelen. B.v. de Golden delicious.

Vanaf het moment dat ik die 's avonds voor het slapen gaan ging eten, heb ik eigenlijk bijna nooit meer last van het maagzuur gehad.

Neem die appelen dus maar gerust..ze helpen echt.

Sterkte met je onderzoek en ook succes daarmee.

Groet,

Ton