Haaruitval door stress (?) , hoe kan ik dit tegengaan?

Ik merk dat ik de laatste weken ontzettend gestrest/gespannen ben. Sindsdien heb ik ook weer last van dat er heel veel haren uit mijn hoofd vallen ( ik heb trouwens kort haar, even extra info). Dit kun je vooral weer zien na het douchen en kammen, maar ook gewoon in de loop van de dag. Het is heel moeilijk om nu meer te gaan ontspannen. Ik ben daar al wel mee bezig, maar met weinig resultaat. Mijn negatieve gedachten zijn er continu, dus ik kan ze niet minder maken en daarnaast heb ik op het moment heel veel last van mijn depressie en mijn eetstoornis begint weer heviger te worden. Dus hoe kan ik mijn haaruitval verminderen? Kan ik hier een bepaald medicijn voor nemen bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Sta je onder behandeling? Heb je dit besproken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ik sta onder behandeling, ooit (denk 2 jaar geleden) heb ik wel verteld dat ik toen op dat moment ook veel haren aan het verliezen was. Toen het daarna beter met mij ging ging het weer weg. Verder hebben zij er niets mee gedaan en heb geen idee of ik dit dus kan verhelpen door iets te gaan gebruiken of wat dan ook, vandaar mijn vraag
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je je recentelijke verhoging van stress en je andere klachten besproken. Haaruitval kan zeker met stress te maken hebben, vaak ook omdat je daarbij niet altijd de beste keuzes maakt qua eten. Je eetstoornis speelg hier ook meer samen, je haar krijgt waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is normaal zo 100 haren per dsg te verliezen . Die komen er ook weer bij . Eet gevarieerd , sport , zorg voor een goed dag nacht ritme pak de oorzaken van je stress aan . Stress is geen ziekte maar edn gevolg van te zware belasting of constante prikkels . Doe daar wat aan of leer er beter mee omgaan . Succes
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat je de oplossing nu "van buiten" zoekt. Je hebt een probleem (dat is NIET de haaruitval), en één van de gevolgen van dat probleem is dat je last hebt van haaruitval. Je zoekt nu naar een oplossing die buiten jouzelf ligt (dat is fout 1) om iets te doen aan het gevolg van het probleem (dat is fout 2). Ik denk dat je de oplossing beter IN jouzelf kunt zoeken (dan maak je fout 1 niet meer). Dat betekent dat je het probleem moet aanpakken, niet de gevolgen (dan maak je fout 2 niet meer). Zodra je erin slaagt jouw zelfbeeld, jouw gevoel van controle over de situatie, en daarmee jouw stressniveau te verminderen, heb je geen middeltjes meer nodig om iets aan je haaruitval te doen - simpelweg omdat je dan geen haaruitval meer zult hebben. En je zult een veel prettiger leven hebeen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
cryofiel, de oorzaak aanpakken is vraagsteller al mee bezig, maar daar gaat tijd overheen, en bepaalde omstandigheden zijn niet zomaar te verbeteren. Ze weet dat ze bij deze vraag alleen een oplossing zoekt voor de gevolgen, niet voor de oorzaak. Maar je hebt groot gelijk dat je beter de oorzaak kunt wegnemen dan middeltjes gebruiken tegen haaruitval (als die bestaan en werken)

Het beste antwoord

Stress kan inderdaad een oorzaak zijn van haaruitval.
Regelmatig een massage van de hoofdhuid zou hier goed tegen zijn. Bij het masseren wordt de doorbloeding van de hoofdhuid beter. Er is een grotere zuurstof toevoer waardoor de haarzakjes meer op gang komen. Een tweede voordeel is dat het ontspannend is, wat je misschien ook wel nodig hebt als ik je toelichting lees. Je kan bij de apotheek ook shampoo en/of kruidentabletten krijgen die haaruitval tegengaan. Verder denk ik dat het belangrijk is dat er zorg wordt besteed aan je psychisch welzijn. Want zulke negatieve gedachten en depressieve gevoelens zijn nadelig voor je gezondheid en zo ook voor je haar. Zijn er mensen in je omgeving waar je steun en/of hulp bij kunt vinden? Ik ken jou niet persoonlijk dus ik geef maar suggesties. Maar ik denk dat jou haar ook grotendeels terug in orde komt als je jezelf terug beter gaat voelen, en zo ook minder stress en spanningen hebt.

alvast veel succes gewenst !