Doe ik iets verkeerd als ik door opdrukken last van mijn rug krijg?

Opdrukken is iets dat ik nooit lang volhoud. Iedere keer als ik het probeer krijg ik last van mijn rug. Hoort dit er gewoon bij en gaat het vanzelf wel over of is mijn techniek gewoon verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is je techniek verkeerd, en gaat je rug hol staan tijdens de oefening.
Het kan ook zijn dat je zwakke rugspieren hebt.

Probeer eens een aangepast pushup te doen. Zit op handen en knieen (kussentje onder je knieen)
Doe op deze manier een pushup, dit is makkelijker voor je rug.

Doe daarnaast ook wat oefeningen om je rugspieren te versterken. Hier heb je een paar voorbeelden: http://www.optimaalsporten.nl/thuis-fitness/rugoefeningen-voor-thuis.asp

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe niet elke dag dezelfde pushups, dat is niet zo effectief. Wissel de spiergroepen en oefeningen regelmatig, zo blijf je je lichaam uitdagen. Hier ook wat variaties op pushups: http://www.menshealth.com/mhlists/pushup-variations/index.php
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook meestal rugpijn na het fitnessen,mijn rug is niet sterk genoeg,die site met thuis rugoefeningen doen is toppie! bedankt Ritsuka voor de link.
Ritsuka
12 jaar geleden
Via Google en Youtube zijn zeer veel handige instructiefilmpjes te vinden met oefeningen voor een bepaalde spiergroep of lichaamsdeel.
Goed om te horen dat je blij bent met de link.
Antwoord:
Het is van belang dat je je lichaam perfect gestrekt houdt. Kijk hier maar eens hoe je je lichaam houden moet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opdrukken
Als je buikspieren te zwak zijn om je lichaam zo gestrekt te houden, dan zakt je rug naar beneden en krijg je pijn in je onderrug.
Als je dus je buikspieren niet of onvoldoende traint, dan kun je inderdaad rugpijn krijgen tijdens het opdrukken.

Voor de zekerheid hier een aardig buikspierschema:

1. Crunches: ga plat op je rug liggen. Buig je benen en zet je voet
zo dicht mogelijk bij je achterwerk. Doe je handen op je borst, of in
je nek (niet achter je hoofd*). Til nu je schouders een stukje van de
grond waarbij je onderrug op de mat moet blijven. Je voeten mogen niet
loskomen van de grond. Kom in 3 tellen omhoog en in 1 a 2 tellen laat
je je weer zakken. Doe dit één tot drie keer zo vaak als je halen kunt.

2. Schuine buikspieren: Ga weer liggen zoals boven. Nu echter til
je je voeten van de grond, trek je knieën naar je toe en doe je knieën
wijd uit elkaar. Doe de vingers van beide handen achter de oren. Dus
niet de handen achter het hoofd!* Til één schouder in een
omhoogdraaiende beweging van de grond maar laat de andere liggen. Tik
met je elleboog tegen de knie aan de andere kant. Doe dit één tot drie
keer zovaak als je kunt halen. Hoe verder je ellebogen uit elkaar, hoe
zwaarder de oefening.

3. Onderste buikspieren: Ga liggen met je benen gestrekt. Leg je
armen gestrekt naast je lichaam. Til je hoofd en schouders op zodat je
alleen nog met je onderrug op de grond ligt. Steun op je handen en til
je benen op en beweeg ze omhoog. Doe dit één tot drie keer zo vaak als je halen kunt.