Kaakontsteking mogelijk door stift?

In het verleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad. Daarna heb ik met regelmaat gevoelig tandvlees gehad boven die kies, met een pijn die doorstraalde naar mijn oor.

Omdat de vulling van de betreffende kies met regelmaat losliet of brak, heeft de tandarts een stift geplaatst. Sindsdien gaat de plek boven de kies, als die gevoelig wordt, ontsteken. Gevolg opgezet tandvlees, dik gezicht, pijn. De tandarts heeft een foto gemaakt en constateerde dat de ontsteking buiten de wortel zit. Ik kreeg toen antibiotica. Dat hielp. Na 3 maanden echter weer zelfde klachten en problemen. Weer antibiotica. Bij lage weerstand merk ik dat de plek weer opspeelt.

Kan de stift een oorzaak zijn van de ontsteking? Vooral omdat het sindsdien gigantisch opzet (oog kleiner, gezicht hangt, enorme kwab in mijn mond, die zich uitbreidt).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
3.5K
Amadea
9 jaar geleden
Misschien ben jij allergisch voor het materiaal waar de stift van gemaakt is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De problemen begonnen met de wortelkanaalbehandeling,
ga er maar vanuit dat je daar nog last van hebt en zult blijven houden.
Door de stift is er onder in de tand weinig verandert sinds de wortelkanaalbehandeling. Mijn advies:
Kies eruit en de wond goed laten schoonmaken.
Alles tot rust laten komen.
Dan een brug of implantaat, hoewel een implantaat ook weer een risico is, alleen dat risico is veel kleiner.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Je schrijft dat de kies al niet je-van-het was voor het plaatsen van de stift, evenals je tandvlees. Er zit nu een vreemd lichaam op een plaats wat al niet al te best was. Hoewel een mond nooit schoon is, kan dit extra prikkeling geven.