Kan te lang en te vaak tandsteen verwijderen ook het glazuur verwijderen?

Na het tandsteen verwijderen, heb ik veel last. Ook is er na het verwijderen van de tandsteen ruimte ontstaand tussen de tanden. Vooral waar de tanden in het tandvlees vast zitten. Op een plaats zit zelfs een volmaakt rondje. In mijn ogen heeft de tandarts echt veel te lang op een plaats met de waterstraal het tandsteen verwijderd, zodat daarmee ook een stuk van het galzuur is verwijderd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
9.1K

Antwoorden (2)

Tandplak die langere tijd aanwezig blijft op het tandoppervlak kan verkalken. Dit wordt tandsteen genoemd. Tandsteen ontstaat vooral net boven of onder het tandvlees en achter en tussen uw tanden. Dit zijn namelijk de plekken die vaak worden vergeten tijdens het tandenpoetsen.
het is dus normaal dat je na het verwijderen van tandsteen een duidelijk verschil voelt,in het begin kan dit inderdaad als wat storend werken,maar het is wel een toestand die normaal is omdat uw gebit dan is zoals het in feite zou moeten zijn.
10 jaar geleden
Tandglazuur is keihard en lijkt heel veel op ivoor. Tandsteen zit daar tegenaan, meestal op de aansluiting van tandglazuur/tandbeen ( zit in het tandvlees) en het tandvlees. Verwijderen van tandsteen, of dat nu met een metalen haakje gaat of met de speciale "boor", die vreselijk piept en waarbij vaak een citroensmaak in je mond ontstaat of met een harde waterstraal zal het glazuur niet aantasten. Zeker, omdat dat maar eens per vier of zes of 12 maanden gebeurt. Als je pijn hebt na de behandeling zegt dat iets over de hoeveelheid plak /tandsteen dat verwijderd moest worden. Dat je nu opeens ruimte hebt tussen de tanden: dat is de normale toestand, zoals het zou moeten zijn altijd. Heb je al geleerd hoe je met floss, tandstokers en ragertjes moet omgaan? Het gebruik van tabletjes waarmee je kunt zien of je werkelijk goed hebt gepoetst? Als dat nog niet zo is, vraag daar naar. Dan houd je al beter ruimte tussen de kiezen en tanden en is het schoonmaken bij de mondhygiënist/tandarts minder werk en dus minder pijnlijk.
De tandarts heeft zijn werk prima gedaan, niets mis mee.