Al mijn tanden zijn doorzichtig. Is dit ernstig?

Ik heb in het verleden niet veel tijd besteedt aan mijn tanden, wel elk half jaar naar de tandarts en die geven al na ongeveer 5 bezoekjes aan dat ik niet mag verzwakken. Ik doe alles wat ze zeggen, poets mijn tanden 3keer per dag en vermijdt zoveel mogelijk zuren en suikers. Nu zie ik tot mijn verbazing dat ik bij elke tand het gele stukje binnen in kan zien. Hier omheen is het “doorzichtig” ik die geen kleur maar als ik mijn tong hier achter leg kan je de beweging wel volgen. Mijn vraag is of dit normaal is. Mijn tandarts geeft alleen aan dat ik niet mag verzwakken en geeft niet veel bij informatie met hoe “goed” mijn tanden nog zijn. Ik ben erg bang dat ik steeds meer achter uit ga terwijl ik al een anderhalf jaar erg mijn best doe om dit te voorkomen. Ik heb in dit half jaar geen snoep, koek frisdrank etc aangeraakt en ben compleet overgestapt naar koffie, thee en water. Ik heb hierbij een foto erbij gestuurd (niet erg charmant) maar het laat goed zien hoe ongeveer al mijn tanden er uit zien. Ook kon de tandarts het tandplak/tandsteen niet verwijderen omdat mijn glazuur te zacht was? En gaf niet echt aan hoe dit kwam. Alleen de tip dat ik 3 keer moet blijven poetsen. Ik hoop dat iemand mij gerust zou kunnen stellen of eventueel een antwoord kan geven. Ik kom er niet uit en mijn tandarts is helaas gesloten tot de lockdown voorbij is. Telefonisch zijn ze ook niet bereikbaar...
hier stond dat ik een half jaar geen zoetigheid had gegeten maar ik bedoelde een anderhalf jaar

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
24.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt tandsteen dat moet schoongemaakt worden door de tandarts.
Erna55
3 jaar geleden
De tandartsen zijn wél open tijdens de lock-down. ---- Tot minimaal 20 januari 2021 is Nederland in lockdown. Mondzorgverleners blijven open, zeker ook voor controles en het periodieke bezoek aan de mondhygiënist. Een gezonde mond draagt namelijk bij aan de algemene gezondheid: stel je bezoek aan de mondzorgverlener daarom niet uit. ---
https://www.allesoverhetgebit.nl/nieuws/tandarts-blijft-open-tijdens-harde-lockdown/

Antwoorden (1)

Dat doorzichtige is tandsteen en dat is best wel ernstig. Tandsteen kan namelijk leiden tot pijnlijke tandvleesontstekingen die weer leiden tot loszittende tanden... Ik zou je tandarts dringend vragen of hij het weg wil halen.