Kan ik een tandarts aanklagen voor een medische fout als die kan worden bewezen?

Er is een stukje vijl in mijn kies gevonden van een oude wortelkanaalbehandeling ook is die niet goed afgemaakt.En heb daar nu al een week onverdraagbare pijn aan overgehouden.ik heb 2 keer een wortel kanaalbehandeling hierover laten doen.Maar niks helpt tegen de pijn.Er is een stukje metaal weggehaald.Maar ze konden het helaas niet helemaal weghalen.Morgen moet ik naar de kaakchirurg om het operatief te laten verwijderen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
3K

Antwoorden (1)

Reken er maar niet op. Een tandartsbehandeling is een inspanningsverbintenis (zo heet dat in het recht) en de tandarts moet gewoon zijn best doen. Een afgebroken vijltje komt heel veel voor. Weliswaar is de tandarts aansprakelijk voor de materialen die hij gebruikt maar het uitvijlen van een wortelkanaal is heel lastig en een vijltje breekt makkelijk. Sommige tandartsen besteden het werkjedan ook uit aan een endodontoloog, die met een microscoop kan werken
.
In mijn kies zit er ookeen stukje vijl dat gelukkig niet opspeelt.
Ik weet wat een pijn je van zo'n grap kunt hebben, vreselijk.

Dat de eerste wortelkanaalbehandeling niet goed is afgemaakt is kwalijker. Als het echter al lange tijd geleden is, is ook daar weinig meer tegen te doen.
Je kunt de tandarts confronteren met zijn gebroken vijltje en vooral het feit dat hij gezwegen heeft. Je kunt proberen een schadevergoeding van hem te krijgen, maar die zal, als het al gebeurt, gering zijn. Aanklagen ( ik neem aan dat je naar de Rechtbank zou willen voor een schadevergoeding?) heeft geen enkele zin, hoe vervelend het voor je is. Je moet namelijk aantonen dat er wanprestatie is gepleegd ( het moet hem toe te rekenen zijn en dat is niet simpel te bewijzen) en een rechtszaak is duur. Rechts is vaak Krom.

Heel veel sterkte met de operatie. Naar ik hoop komt
het weer snel goed.

Toegevoegd na 4 uur:
Klassiek tikfoutje ( een van vele): Recht is vaak krom....
Dat krijg je ervan, bij verkiezingen op komst.