Sinds wanneer bestaat de tandarts?

Hoe lang houdt de mens zich bezig met tandheelkunde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
2.7K

Het beste antwoord

De praktische tandheelkunde vond vroeger plaats op de markt waar de barbier-chirurgijn, ook wel tandmeester
genoemd,- omgeven door tromgeroffel en nieuwsgierige blikken - zijn kunde, maar vooral zijn kunsten aan het volk toonde. De opleiding tot tandmeester had het karakter van een meester-gezel verhouding: 'al doende leert men',
terwijl weinig van de aanwezige kennis op papier werd gezet. Daarnaast hadden ook de 'doktoren in de geneeskunde' de bevoegdheid de tandheelkunde uit te oefenen, hoewel slechts weinigen zich hiertoe voelden
aangetrokken vanwege de lage status van de tandmeester.
In 1876 werd dr. Th. Dentz, zelf afkomstig uit een oud
tandmeestersgeslacht, in Utrecht benoemd tot lector in de tandheelkunde. Met deze benoeming werd de tandheelkundige opleiding opgenomen in de medische faculteit en werd een begin gemaakt met het geven van
onderwijs in de tandheelkunde en kaakchirurgie.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat Ik mij kan herinneren van tekeningen bij een tandarts waar ik eens was, anders dan mijn huidige tandarts, was dat die zich afspeelden al in de middeleeuwen.
Daar op werd uitgebeeld hoe ze in die tijd met je gebit omgingen, om een voorbeeld te noemen... verdoven hadden ze toen nog niet van gehoord en werd het geschreeuw van de patiënt overschaduwd met het maken van een hoop herrie op bijvoorbeeld een grote trom, en dan de instrumenten die werden gebruikt... nou we mogen blij zijn dat wij die tijd niet mee hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds 1910 dan kwamen de tandartsen nog op scholen van kinderen
en in 1930 moest je zelf gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de middeleeuwen omvatte het werkterrein van de barbier ook dat van chirurgijn, een soort tandarts en geneesheer. Het kiezen trekken en aderlaten waren de meest voorkomende behandelingen. Aan dit laatste herinnert de rood-witte paal bij de ingang van de kapperswinkel. Zij is een representatie van de bandages die na het aderlaten werden uitgehangen om te drogen en in elkaar verstrengeld raakten.
Plaatje: Barbier omstreeks 1568
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tandarts van tegenwoordig is in de loop van de middeleeuwen ontstaan uit een zeker mededogen.

De eerste vormen van tandheelkunde hadden echter niets te maken met tandheelkunde, doch met pijnbestrijding.

De middeleeuwse kapper, de barbier, deed naast zijn werk aan de kapsels ook een beetje aan een primitieve vorm van geneeskunde en eveneens aan 'tandheelkunde'

De tandheelkunde bestond voornamelijk uit het trekken van het door rotting aangetaste gebit.

Echter lang niet iedereen die pijn had, liet zijn/haar tanden en of kiezen trekken. Bijna iedereen liep toentertijd rond met één of meer mond- tand-of kiesontstekingen.

De pijngrens voor mensen lag dan ook aanzienlijk hoger dan die van vandaag de dag.

Wanneer het echter tot hoge koortsen leidde en er zich dus een gevaarlijke situatie begon voor te doen, ging men pas naar de barbier teneinde de aangetaste tand of kies..tegen betaling.. te laten verwijderen...

Verwijderen..zonder verdoving overigens..want die kwam pas ergens in de negentiende eeuw..

De tandarts van tegenwoordig doet gelukkig echt aan tandheelkunde. Maar dit is pas het geval sinds de laatste vijftig a zestig jaar.

Groet,

Ton