Het beste kun je je probleem eens voorleggen aan de tandarts, als je daar toch weer eens langsgaat. Goede kans dat die vaker patiënten heeft gehad met hetzelfde probleem, en dus een goede tip heeft.
Maar verder: tandpasta doet niet zo heel veel. De meeste mensen vinden het smaakje wel lekker, en juist dat smaakje geeft die mensen een extra gevoel van een frisse mond. Maar verder doet tandpasta niet echt iets.
Dat betekent dat je prima kunt poetsen zonder tandpasta. Het gaat tenslotte om het poetsen, niet om de tandpasta.
Mocht je toch iets willen gebruiken, dan zou je eens poetszout kunnen gebruiken. Ik heb zelf een potje staan van Merfluan, maar er zijn meer fabrikanten. Je maakt je tandenborstel nat, en dan doe je er een mini-mini-minibeetje tandenpoetszout op. Daarna gewoon poetsen. Je moet even wennen aan die zoute smaak, maar ach, dat lukt wel. Na afloop gewoon goed spoelen en klaar ben je.
Toegevoegd na 1 uur:
Amadea merkte terecht op (zie de eerste reactie, hieronder) dat tandpasta wel degelijk iets doet: de meeste tandpasta's bevatten fluoride, en fluoride maakt het tandglazuur steviger en daardoor beter bestand tegen de zuuraanvallen die je nu eenmaal na elke maaltijd onvermijdelijk krijgt.
(Bron: mijn tandarts - en nu dus ook Amadea)
Als je besluit geen tandpasta meer te gebruiken, wordt je gebit dus wel goed schoon, maar mis je de glazuurverstevigende werking van de fluoride. Je zou dan een andere manier moeten vinden om het glazuur toch voldoende te fluorideren.
Ook hier weet de tandarts raad, vermoed ik. Misschien dat die fluoridepasta die ik vroeger als kind wel eens in zo'n bitje kreeg dat ik dan drie lange minuten moest inhouden, ook gewoon bij de drogist verkrijgbaar is.