ik 'lust' geen tandpasta, wat nu?

Steeds als ik tandpasta heb, kwat ik het gelijk weer uit. Ik vind het geen lekker smaakje. Maar het is nodig, is er ook tandpasta met een ander smaakje dan mint? Ik wil geen zwarte tanden. Haha

Bedankt , nina

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
5.2K

Antwoorden (9)

Kindertandpasta is soms zonder munt, vroeger luste ik dat ook geen munt maar dat went. je hebt tandpasta van aardbij, groene appel ,...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste kun je je probleem eens voorleggen aan de tandarts, als je daar toch weer eens langsgaat. Goede kans dat die vaker patiënten heeft gehad met hetzelfde probleem, en dus een goede tip heeft.

Maar verder: tandpasta doet niet zo heel veel. De meeste mensen vinden het smaakje wel lekker, en juist dat smaakje geeft die mensen een extra gevoel van een frisse mond. Maar verder doet tandpasta niet echt iets.

Dat betekent dat je prima kunt poetsen zonder tandpasta. Het gaat tenslotte om het poetsen, niet om de tandpasta.

Mocht je toch iets willen gebruiken, dan zou je eens poetszout kunnen gebruiken. Ik heb zelf een potje staan van Merfluan, maar er zijn meer fabrikanten. Je maakt je tandenborstel nat, en dan doe je er een mini-mini-minibeetje tandenpoetszout op. Daarna gewoon poetsen. Je moet even wennen aan die zoute smaak, maar ach, dat lukt wel. Na afloop gewoon goed spoelen en klaar ben je.

Toegevoegd na 1 uur:

Amadea merkte terecht op (zie de eerste reactie, hieronder) dat tandpasta wel degelijk iets doet: de meeste tandpasta's bevatten fluoride, en fluoride maakt het tandglazuur steviger en daardoor beter bestand tegen de zuuraanvallen die je nu eenmaal na elke maaltijd onvermijdelijk krijgt.

(Bron: mijn tandarts - en nu dus ook Amadea)

Als je besluit geen tandpasta meer te gebruiken, wordt je gebit dus wel goed schoon, maar mis je de glazuurverstevigende werking van de fluoride. Je zou dan een andere manier moeten vinden om het glazuur toch voldoende te fluorideren.

Ook hier weet de tandarts raad, vermoed ik. Misschien dat die fluoridepasta die ik vroeger als kind wel eens in zo'n bitje kreeg dat ik dan drie lange minuten moest inhouden, ook gewoon bij de drogist verkrijgbaar is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het gaat toch vooral om de fluor? Die mis je op deze manier, dus dat lijkt mij toch niet goed.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh ja, die fluor, dat klopt inderdaad. Dat zout dat ik noemde, Merfluan, is gefluorideerd - dat blijkt ook uit de naam. Volgens mijn tandarts is de fluoride een belangrijk onderdeel van tandpasta - eigenlijk het enige dat telt. Ik zal aan mijn antwoord toevoegen dat vraagsteller een andere methode zou moeten zoeken om toch te fluorideren - bedankt voor deze tip!
Mijn vriendin 'lust' ook geen tandpasta. Zij poetst daarom met Parodontax whitening. Deze tandpasta heeft geen echte smaak, hooguit een beetje zout. Het is alleen wel iets duurder dan de 'gewone' tandpasta's. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb afgelopen weekend Asba tandpoeder gekocht. Het is geen pasta maar een droge stof waar je een droge borstel in drukt. Het bestaat al meer dan 100 jaar en maakt de tanden witter zonder deze te schuren. De smaak is een beetje zoutig en ik vind het niet vies (maar dat is persoonlijk natuurlijk). Een potje kost 5,95 maar daar doe je veel langer mee dan een tube pasta.
11 jaar geleden
Bijna alle tandpasta's worden tegenwoordig gezoet met sorbitol wat ik smerig vind smaken (ik zie toch al niet in waarom tandpasta gezoet moet worden, het is toch geen snoep?). Ik neem daarom Parodontax, maar geen whitening (dat is volgens mijn tandarts niet zo goed), de gewone smaakt naar kruiden (is wel even wennen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En is tandpasta met bubbelgumsmaak volgens mij van prodent...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf van de week een nieuwe tandpasta gekocht van Aquafresh. Het was in de aanbieding dus die maar mee genomen.

Tot mijn verassing, want het staat niet op de tube, zit er een hele vreemde smaak aan. Doet me denken aan citrusvrucht, met wat mint ofzo. Eigenlijk best lekker.

Het gaat om de tandpasta uit de bron.

En anders moet je kijken of je de tandpasta uit de middelste link ergens kan krijgen, maar ik vermoed dat dit een grap is.

Verder kom ik een vraag tegen op Goeievraag zelf die misschien ook voor jou van toepassing kan zijn.
11 jaar geleden
Dat bestaat hier bv met zoutsmaak.. of het smaakt weet ik niet maar het is al geen munt en toch schone tanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me nog een bus herinneren met tandpasta met citrus-smaak van aquafresh, dit is misschien een goed alternatief! foto van de 'tube' http://images.chemistdirect.co.uk/images/productimages/large/aquafresh_iso-active_citrus_mint11445.jpg